Web Analytics
Otevíráme v pátek 4.prosince. Těšíme se na vás.

Biologie

Fyzika

Geografie

Historie

Chemie

Matematika

Centrum kritického myšlení

Bonusové programy

Paměť národa

DVPP

VĚDECKÁ VÝTVARKA

BÁJEČNÝ ŠKOLNÍ ROK V PEVNOSTI POZNÁNÍ


BÁJEČNÝ ŠKOLNÍ ROK V PEVNOSTI POZNÁNÍ

Proč?

Školní programy pro vás vytváříme tak, aby navazovaly na rámcové vzdělávací programy a harmonicky doplňovaly vaši formální výuku v neformálním prostředí interaktivního science centra. Několikaletá praxe a systém zpětné vazby nám umožnily edukační proces výrazně zefektivnit a zatraktivnit.

Pro koho?

Pro žáky mateřských, základních a středních škol, v minimálním počtu 6 žáků.

Kdy?

Září až červen, začátek v 9:00, 11:00 nebo 13:00. Délka programu je 45 nebo 90 minut.

Třídu vždy rozdělíme na 2 skupiny. V případě 45 minutového programu jedna skupina absolvuje školní program, druhá skupina navštíví jednu z našich čtyř expozic. Výběr expozice je dán volnými kapacitami muzea. Potom se skupiny vymění. V případě 90 minutového programu absolvují žáci celý program ve dvou oddělených skupinách.

K vybraným školním programům nabízíme místo prohlídky expozice doprovodný program ve vědecké výtvarce. Tento doprovodný program nelze objednat samostatně.

Jak?

Vybraný školní program si objednejte pomocí nového objednávkového systému. Níže naleznete anotace všech školních programů, včetně kontaktu na příslušného koordinátora, kterého kontaktujte v případě problémů s objednávkou.

Obecné dotazy směřujte na skolypevnost@upol.cz.

V případě, že potřebujete objednat jednorázovou návštěvu více tříd, kontaktujte prosím Jitku Doležalovou: jitka.dolezalova@upol.cz, +420 735 715 335.

Upozornění!

Z organizačních důvodů a omezených kapacit nemůžeme zaručit konání programu v případě vašeho pozdního příchodu. 

Tipy!

Školní program můžete také spojit s návštěvou digitálního planetária a s prohlídkou všech čtyř expozic za zvýhodněné vstupné - dané aktivity si vyberte při objednávání školního programu.

Samotná návštěva expozic či planetária je ideálním školním výletem pro vaši třídu. Pokud si přejete navštívit pouze naše expozice či planetárium bez školního programu, pak se objednejte na pokladně na tel. č. 585 634 145.

 

 

 

 

 DSC3008
 DSC4997
2
9

Ceník pro školní skupiny


CENÍK PRO ŠKOLNÍ SKUPINY

Školní program v délce 45 minut = 70 Kč / žák (v ceně je prohlídka jedné ze čtyř expozic)

Školní program v délce 90 minut = 120 Kč / žák

Doprovodný program = 40 Kč / žák (vědecká výtvarka k vybraným školním programům jako alternativa k prohlídce expozice, nelze objednat samostatně)

Zvýhodněné vstupné do všech čtyř expozic ke školnímu programu = 60 Kč / žák

Planetárium = 30 Kč / žák

Příplatek za školní program objednaný telefonicky nebo emailem (bez využití objednávkového systému) = 20 Kč / žák

ŠABLONY II

V případě objednávky školního programu v rámci projektu Šablony II je nutné v objednávkovém systému zvolit formu úhrady „ŠABLONY“.

Systém automaticky zvolí soubor aktivit v celkové hodnotě 200 Kč / žák, který se skládá z:

  • vámi vybraného školního programu,
  • návštěvy muzea,
  • doprovodného programu ve vědecké výtvarce,
  • planetária.

Tento soubor aktivit splňuje časové podmínky projektu a nelze jej rozdělit. Smlouvu o poskytnutí služeb v rámci projektu Šablony II vám dle objednávky připravíme a zašleme na emailovou adresu.

 

BIOLOGIE

Alena Vláčilová
+420 735 715 333
biologie@pevnostpoznani.cz

FYZIKA

Anna Krčmářová
+420 735 715 334
fyzika@pevnostpoznani.cz

Geografie

Klára Mauerová
+420 739 535 005
geografie@pevnostpoznani.cz

HISTORIE

Karolína Melounová 
+420 735 715 336
historie@pevnostpoznani.cz

CHEMIE

Zuzana Kopečná
+420 735 715 332
chemie@pevnostpoznani.cz

MATEMATIKA

Jitka Doležalová
+420 735 715 335
matematika@pevnostpoznani.cz

vědecká výtvarka

Sabina Krčmová
+420 730 588 009
vytvarka@pevnostpoznani.cz

Biologie

Alena Vláčilová | +420 735 715 333 | biologie@pevnostpoznani.cz

LIDSKÉ TĚLO JAKO PUZZLE

Cílová skupina: předškoláci, 1.–2. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Obecná biologie a genetika / Výchova ke zdraví / Tělesná výchova

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / sociální a personální / občanské

Anotace: Každé lidské tělo se skládá z různých částí, z nichž každá má svůj tvar a plní svoji funkci. Také je protkáno spletitou sítí cest, po kterých neustále proudí krev. Krev dodává našim buňkám výživu, kyslík a další velmi důležité látky, které jsou nezbytné pro život.
Pojďte se blíže seznámit s tímto dokonalým strojem – lidským tělem. Staňte se nedílnou součástí úžasného koloběhu krve. Formou zajímavých úkolů, zábavných her a pohybových aktivit si na vlastní kůži vyzkoušíte například i to, jaké je to být červenou krvinkou.

 

VOLITELNÝ DOPROVODNÝ PROGRAM

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / pracovní

Anotace: Jak dobře znáte červenou kapalinu proudící naším tělem? Pojďte ji s námi poznávat pěkně zblízka! V naší vědecké výtvarce se naučíme pojmenovávat krevní buňky a prozkoumáme jejich vizuální podobu. Povíme si o tom, co všechno krev obsahuje, a vytvoříme si vlastní mikroskopický obraz.

PODMOŘSKÉ DOBRODRUŽSTVÍ

Cílová skupina: předškoláci, 1.–2. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Rozmanitost přírody / Biologie živočichů

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / sociální a personální / občanské

Anotace: Ponořte se s námi do modrých hlubin moří a temných podmořských jeskyní. Život zde hýří nekonečnou fantazií, úžasnou mnohotvárností a dechberoucí pestrobarevností. Objevte tento tajuplný svět. Na vaši návštěvu se těší hvězdnatka leopardí alias „mořská kravička“, chroustnatka středomořská, listorožec pestrý, krab pavoučí, houba komínovitá, rournatec červovitý, pérovník pštrosí, parejnok elektrický a řada dalších.
Tento program může probíhat i ve spolupráci se ZOO Olomouc a děti tak v jeho průběhu navštíví i místní mořská akvária.

 

VOLITELNÝ DOPROVODNÝ PROGRAM

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova / Environmentální výchova

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / pracovní

Anotace: Pod třpytivou vodní hladinou se nachází fantastický svět plný krásných pestrobarevných obyvatel. Pojďte ho prozkoumat spolu s námi do naší vědecké výtvarky. Na společné cestě vlnami se seznámíme s nejrůznějšími mořskými živočichy, s jejich tvary a barvami. A kousek tohoto světa si odneseme domů. Tak kdo se s námi vydá za dobrodružstvím?

LABYRINT SMYSLŮ

Cílová skupina: předškoláci, 1.–2. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Biologie člověka / Výchova ke zdraví

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / sociální a personální

Anotace: Rostliny, živočichové, lidé – všichni vnímáme dění kolem sebe a celý okolní svět prostřednictvím smyslů. Tuto úžasnou schopnost přijímání nejrůznějších informací používáme každý den a ani si to pořádně neuvědomujeme. Pojďte s námi prozkoumat pozoruhodný smyslový labyrint. Formou zajímavých úkolů a zábavných her si vše vyzkoušíte, osaháte, očicháte a možná i ochutnáte. Poznáte, co a jak funguje.

 

VOLITELNÝ DOPROVODNÝ PROGRAM

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / pracovní

Anotace: Kolik že máme vlastně smyslů? A že se v tom všem už ztrácíte? Nevadí! V naší vědecké dílně spletitý labyrint smyslů prozkoumáme společně. Navážeme na poznatky získané v biologii a upevníme je přímo do vlastnoručně vyrobeného mozku! Ukážeme si, kde mají jednotlivé smysly svá centra a už se v tom neztratíte.

U VODNÍKŮ NA RYBNÍKU

Cílová skupina: předškoláci, 1.–2. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Rozmanitost přírody / Biologie živočichů

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikativní / sociální a personální / občanské

Anotace: Překonejte strach a vydejte se s námi pod hladinu rybníka. Prozkoumejte toto vodníkovo království pěkně z blízka. Dozvíte se to nejzajímavější ze života ryb. Naučíte se rozeznávat základní druhy, které se u nás vyskytují. Zjistíte, jak se ryby pohybují, dýchají nebo kdy například spí. A možná pomůžete i novému a nemotornému učni „hastrmanského řemesla“.

 

VOLITELNÝ DOPROVODNÝ PROGRAM

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova / Environmentální výchova

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / pracovní

Anotace: Už poznáte rybky, které žijí v našich vodách? A víte, jak staré mohou být? Pokud ne, pak rozhodně navštivte náš doprovodný program. Společně si vysvětlíme, jak zjistíme rybí věk a novou znalost kreativní formou utvrdíme. Tak, která z nich je stará jako Metuzalém a která má život jepičí?

KOUZLA S VODOU

Cílová skupina: 1.–2. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Rozmanitost přírody / Základy ekologie / Praktické poznávání přírody

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / sociální a personální / občanské

Anotace: Voda je bezbarvá kapalina bez chuti a zápachu. Za to má ale zásadní význam pro život na Zemi a i pouhá kapička vody má mimořádnou moc a sílu. Tato látka má unikátní vlastnosti a neobvyklé chování – doslova kouzlí. Máte jedinečnou možnost se s touto pozoruhodnou kapalinou seznámit blíže, a to vše prostřednictvím zajímavých pokusů, zábavných her a pohybových aktivit.

 

VOLITELNÝ DOPROVODNÝ PROGRAM

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / pracovní

Anotace: Už poznáte rybky, které žijí v našich vodách? A víte, jak staré mohou být? Pokud ne, pak rozhodně navštivte náš doprovodný program. Společně si vysvětlíme, jak zjistíme rybí věk a novou znalost kreativní formou utvrdíme. Tak, která z nich je stará jako Metuzalém a která má život jepičí?

JEDINEČNÉ VLASTNOSTI VODY

Cílová skupina: 3.–4. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Rozmanitost přírody / Základy ekologie / Praktické poznávání přírody

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / sociální a personální / občanské

Anotace: Voda je látka charakteristická unikátními vlastnostmi a neobvyklým chováním. Prostřednictvím zajímavých pokusů se seznámíme s touto pozoruhodnou látkou a jejími fyzikálními a chemickými vlastnostmi. Zjistíme například, proč nás voda nadnáší někdy méně a jindy více či proč někteří živočichové mohou po vodní hladině chodit a jiní ne.

 

VOLITELNÝ DOPROVODNÝ PROGRAM

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / pracovní

Anotace: Napadlo vás někdy malovat ledem? Přemýšlíte, jaké to asi je? To se dozvíte v naší vědecké dílně. A nejen to! Společně si dokážeme, že voda je opravdu jedinečná kapalina. Podíváme se, jak dovede měnit svou formu, a všechna tři skupenství otestujeme v uměleckém procesu.

SVĚT POD VODNÍ HLADINOU

Cílová skupina: 4.–5. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Rozmanitost přírody / Biologie živočichů / Praktické poznávání přírody

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikativní / sociální a personální / občanské

Anotace: Pojďte s námi prozkoumat zajímavou cestu vody od pramene k dolnímu toku. Při našem putování nahlédneme pod vodní hladinu a seznámíme se s pozoruhodným vodním prostředím tak, jak ho neznáte. Společně se vydáme po stopách vody. Odhalíme živočichy, které může voda potkat při svých toulkách. Podíváme se na přizpůsobení organismů, která jim umožňují žít v tekoucích i stojatých vodách.

 

VOLITELNÝ DOPROVODNÝ PROGRAM

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova / Environmentální výchova

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / pracovní

Anotace: Hlubiny oceánů obývají roztodivní živočichové s neobyčejnými vlastnostmi, krásní a barevní. Mohou mít velká ústa či dokonce světélkující orgány. Pojďte se s nimi seznámit blíže do naší vědecké dílny. Společně prozkoumáme prostředí podvodního světa a objevíme i nový druh živočicha. Tak kolik má chapadel a jakou má barvu? A jak se vlastně jmenuje?

SVĚT V KAPCE VODY

Cílová skupina: 6.–7. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Rozmanitost přírody / Obecná biologie a genetika / Praktické poznávání přírody

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikativní / sociální a personální / občanské

Anotace: Naše oči nemohou vidět ty nejmenší předměty. Bohužel nám kvůli tomuto omezení zůstává mrňavý svět mikroskopických organismů zcela skrytý. Prostřednictvím mikroskopů můžeme a taky nahlédneme do tohoto neuvěřitelně pozoruhodného, krásného a miniaturního světa sladkých vod. Společně prozkoumáme ty nejzajímavější organismy z rostlinné a živočišné říše, které se nachází v pouhé kapičce vody.

TAJUPLNÁ KRÁSA ROSTLIN

Cílová skupina: 6.–7. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Rozmanitost přírody / Biologie rostlin / Praktické poznávání přírody

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikativní / sociální a personální / pracovní

Anotace: Myslíte si, že rostliny jsou jen nehybné a nezajímavé organismy, které slouží jako zdroj kyslíku a potravy pro živočichy? Mýlíte se! Nahlédněte do jejich říše – pohybují se, svítí a hýří nejrůznějšími barvami. Čekají na vás zářící rostliny. Zažijete botanický ohňostroj a přesvědčíte se o tom, jak voda putuje rostlinou. Budete vnímat krásu rostlin všemi smysly.

ODPUDIVÍ NEBO KOUZELNÍ

Cílová skupina: 6.–8. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Rozmanitost přírody / Biologie živočichů / Praktické poznávání přírody

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikativní / sociální a personální

Anotace: Pojďte s námi nahlédnout pod pokličku zajímavého života zvířat z České republiky i ze zemí nám vzdálených a exotických. Zjistíte, zda jsou tito živočichové vážně studení, slizcí, podivní či dokonce nebezpeční. Jaký je jejich původ a vývoj v dospělého jedince? Čím se živí? Před kým se musí mít na pozoru a kdo před nimi?

(NE)VŠEDNÍ RYBY

Cílová skupina: 7.–8. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Rozmanitost přírody / Biologie živočichů

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikativní / sociální a personální

Anotace: Překonejte strach a vydejte se s námi pod hladinu stojatých vod. Dozvíte se to nejzajímavější ze života ryb sladkovodních, ale i mořských. Naučíte se rozeznávat základní druhy, které se vyskytují v našich rybnících, jezerech, potocích a řekách. Zjistíte, jak se ryby pohybují, dýchají nebo kdy například spí.

CHEMIE ZAŽÍVÁNÍ

Cílová skupina: 8.–9. ročník ZŠ

Délka programu: 90 minut

Provázanost s RVP: Biologie člověka / Výchova ke zdraví

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / sociální a personální / pracovní

Anotace: Jakou funkci má trávicí soustava a z čeho se skládá? Co se stane s potravou, kterou sníme? Společně se vydáme na nezapomenutelné putování trávicím traktem, kdy se na jednotlivé části podíváme pěkně z blízka.

 DSC8714
19146065 1343534279028043 8133127450812366011 N
 DSC3066m
 DSC8485
3
10995987 822644864450323 5001787372177481307 N
20139749 1372684419446362 219729353252581321 N
1280px Giant Prominence On The Sun Erupted

Fyzika

Anna Krčmářová | +420 735 715 334 | fyzika@pevnostpoznani.cz

FYZIKA KOLEM NÁS

Cílová skupina: MŠ, 1. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Dítě a svět

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikativní

Anotace: Myslíte, že se s fyzikou setkáváme až na druhém stupni základní školy? Pokud od fyziky očekáváte jen dlouhé řady vzorců a pouček, jste na omylu! V našem programu si ukážeme různé možnosti, jak zkoumat fyziku z pohodlí domova. Naučíme poslouchat neposlušnou plechovku nebo si objasníme, proč je k rozbití vejce potřeba hrana nádoby. To a ještě mnohem více pro vás připravili lektoři programu Fyzika kolem nás.

 

VOLITELNÝ DOPROVODNÝ PROGRAM

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / pracovní

Anotace: Špetku znalostí smícháme s trochou kreativity a nakonec vznikne výborný recept. A kdyby jen jeden! Během našeho doprovodného programu si „ukuchtíme“ hned několik experimentů, které dokážou, že fyzika rozhodně nepatří jen do školních lavic.

BAREVNÉ PLANETY

Cílová skupina: MŠ, 1. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Dítě a svět

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / sociální a personální

Anotace: Pojďte se s námi podívat za hranice naší atmosféry a seznamte se prostřednictvím komentované prohlídky nejen s planetou Zemí, na které žijete, ale i s ostatními planetami naší sluneční soustavy. Poznáme jejich charakteristické znaky a po promítání v planetáriu si získané poznatky upevníme výtvarnou aktivitou.

 

VOLITELNÝ DOPROVODNÝ PROGRAM

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / pracovní

Anotace: Chcete si na vlastní kůži vyzkoušet, jaké to je, stát se alespoň na malou chvilku královnou nebo králem vlastní planetární soustavy? Pak nevynechejte náš doprovodný program, kde utvrdíme poznatky z fyziky tvůrčí prací. Na zoubek se podíváme hned osmi planetám a společně budeme zkoumat jejich vizuální podobu.

OZOBOTI ANEB ZAČÍNÁME PROGRAMOVAT

Cílová skupina: 2.–5. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Informatické myšlení

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problému / pracovní / sociální a personální

Anotace: Malý robůtek a přeci tak šikovný. Díky němu si ukážeme, že ani programování nemusí být věda. Pomocí různobarevných příkazů vyvedeme robota z bludiště nebo se pokusíme naučit jej tancovat. Co si totiž budeme povídat, různých druhů robotů je kolem nás každým dnem čím dál více. Staň se i ty novým programátorem!

ŽIVÁ SLUNEČNÍ SOUSTAVA

Cílová skupina: 2.–5. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Člověk a jeho svět – rozmanitost přírody

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / občanské

Anotace: Pojďte se s námi podívat za hranice naší atmosféry a seznamte se prostřednictvím komentované prohlídky nejen s planetou Zemí, na které žijete, ale i s ostatními planetami naší sluneční soustavy. Poznáme jejich charakteristické znaky a po promítání v planetáriu si získané poznatky upevníme pohybovou aktivitou. Díky tajemnému kufru každý zastoupíme určitou planetu a z chaosu vytvoříme fungující pohyblivý model sluneční soustavy.

 

VOLITELNÝ DOPROVODNÝ PROGRAM

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / pracovní

Anotace: Věděli jste, že naši sluneční soustavu tvoří čtyři trpaslíci a čtyři obři? Že ne? Nevadí! Přijďte se podívat do naší vědecké dílny, kde společně prozkoumáme tvary a formy planet obklopujících Slunce. Hravou formou si utvrdíme poznatky získané z fyziky a nahlédneme pod tmavou roušku barevného vesmíru.

USMĚRNĚNÉ ELEKTRONY

Cílová skupina: 4.–7. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Elektromagnetické děje – elektrický obvod

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problému / pracovní

Anotace: Nevidíme ho, ale přesto tu s námi je. Život bez elektrického proudu bychom si dnes snad ani nedokázali představit. Ale co to vlastně je? Jak se dostane elektřina ze zásuvky do spotřebiče? Dokážete správně zapojit elektrický obvod? A na jakém principu fungují zdroje elektrického proudu? Dokážete si doma vyrobit vlastní baterii? Přijďte k nám a my vám poradíme, jak na to.

SLUNEČNÍ SOUSTAVA

Cílová skupina: 6.–7. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Vesmír

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní

Anotace: Chcete se proletět sluneční soustavou? Vezmeme vás na jedinečnou cestu ze Země až ke vzdáleným světům na jejím okraji. V prostoru mezi Merkurem a Neptunem narazíme na nejrůznější planety a jejich měsíce, které se od sebe nemohou více lišit, jelikož příběhy jejich vzniku se vzájemně prolínají. Nachází se na jiných planetách kapalná voda, tedy jedna z podmínek vzniku života? Těmto věcem můžeme společně přijít na kloub!

HLUBOKÝ VESMÍR

Cílová skupina: 8.–9. ročník ZŠ, SŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Vesmír

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní

Anotace: Vesmír, to nejsou jen planety sluneční soustavy, jejich měsíce a Slunce. Vesmír je mnohem více! Nahlédněte spolu se zkušeným lektorem za temný závoj vesmíru a objevte kouzlo barevných mlhovin, úchvatných hvězdokup a zářivých galaxií. Společně odhalíme tajemství jak vzniku, tak zániku sluneční soustavy a podíváme se do nitra tajuplných černých děr. Mimo jiné si ukážeme, jak důležitou roli hraje v našem světě gravitace. Troufnete si vyjít vstříc vzniku vesmíru a galaxií?

SVĚTLO NA CESTÁCH

Cílová skupina: 8.–9. ročník ZŠ, SŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Světelné děje

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / pracovní / k podnikavosti

Anotace: Položili jste si někdy otázku, co je to světlo? Proč vidíme věci pod hladinou v jiném místě, než doopravdy jsou? Jak fungují optické kabely nebo optická čidla? Ukážeme si, jak světlo putuje přes různá optická rozhraní, podíváme se do nitra optického kabelu a zjistíme, jak může fungovat objemové čidlo nepřístupné nádrže. Ke zdárnému konci našeho bádání nás dovede řada propracovaných exponátů a nenásilný přístup lektora.

VLNY SVĚTLA

Cílová skupina: 8.–9. ročník ZŠ, SŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Světelné děje

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikativní

Anotace: Kdybychom měli nakreslit světlo pomocí obyčejné tužky, můžeme jej ztvárnit jako vlnu či vlnovku. Jak ale nakreslit červené světlo a jak to modré? Co je to barevné spektrum a barevná teplota? Společně nahlédneme za plátno 3D projekcí a zjistíme, co je to polarizace. Poradíme, zda je lepší přitopit si doma Sluncem či žárovkou, pokud by byly oba zdroje stejně veliké. Nalaďte se s námi na barevnou vlnu!

RADONOVÁ STOPA

Cílová skupina: 9. ročník ZŠ, SŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Energie

Klíčové kompetence: komunikativní / k řešení problémů / sociální a personální / občanské

Anotace: Výukový program naplňující koncepci rozvoje mezipředmětových vztahů, díky kterému nakoukneme pod základy našich domů či škol a objevíme tajemného zabijáka jménem radon. Radonová problematika je ve vědeckých kruzích aktuální již po několik let, avšak do povědomí široké veřejnosti se dostává jen zřídka. Pojďme objevit zdroje radonu, skulinky, kterými proniká do našich obydlí, a pochopme jeho cestu rozpadovou řadou. Závěrem se naučíme, jak se před radonem chránit a na co si dávat pozor při stavbě či větší rekonstrukci.

NESPOUTANÉ HVĚZDY

Cílová skupina: 8.–9. ročník ZŠ, SŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Světelné děje / Vesmír

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikativní

Anotace: Proč se tělesa po obloze pomalu pohybují? Přechází vždy Slunce po obloze zleva doprava? Co způsobuje změny fází Měsíce? Tohle a mnoho dalších informací se dozvíme během výuky v planetáriu. Díky jeho kopuli si ukážeme bod, kolem kterého zdánlivě rotují všechny ostatní objekty na obloze, a vysvětlíme si, jak poloha Slunce ovlivňuje změny ročních období.

FYZIKA V KOMIKSU

Cílová skupina: 7.–9. ročník ZŠ, SŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Elektromagnetické a světelné jevy

Klíčové kompetence: komunikativní / k řešení problémů / pracovní / k podnikavosti / sociální a personální

Anotace: Komiks není jen o fantazii, autoři velké spousty komiksů se drží i fyzikálních zákonů. Přijďte k nám odhalit tajemství jednotlivých superschopností. Díky široké škále různých schopností je program průřezem mnoha fyzikálních oborů. Spolu s animátory pak budete moci porazit padoucha jen díky znalostem fyziky!

Geografie

Klára Mauerová | +420 739 535 005 | geografie@pevnostpoznani.cz

VODA V JEDNOM KOLE

Cílová skupina: MŠ, 1. – 2. ročník 

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP:

Vzdělávací oblast z RVP PV

  • DÍTĚ A SVĚT

Vzdělávací oblast z RVP ZV

  • ČLOVĚK A JEHO SVĚT – Rozmanitost přírody (životní podmínky, rizika v přírodě)

Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, sociální a personální

Anotace: Voda je nejen součástí všeho nezbytného, co nás obklopuje, ale mezi  její vlastnosti patří i neustálý oběh v přírodě. Téma je podáno hravou formou a kromě samotného koloběhu vody v přírodě neopomene zmínit základní části učiva, jako je skupenství vody, výskyt vody v přírodě, a význam vody pro život. Naše interaktivní exponáty žáky o všem výše zmíněném jistě přesvědčí.

VOLITELNÝ DOPROVODNÝ PROGRAM

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova/ Environmentální výchova

Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, pracovní

Anotace: Rozhodně se přijďte podívat i do naší vědecké výtvarky. Kreativní formou si společně utvrdíme poznatky z geografie a s využitím netradičních prostředků si vytvoříme i vlastní koloběh vody. To se vám už z hlavy nevypaří!

 

NEZADRŽITELNÁ VODA

Cílová skupina:  3.– 4. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP:

Vzdělávací oblast z RVP ZV

  • ČLOVĚK A JEHO SVĚT – Rozmanitost přírody (životní podmínky, rizika v přírodě)

Klíčové kompetence: k učení,k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální

Anotace: Povodňové situace jsou v naší krajině častým jevem a je dobré jim porozumět. Povodně patří mezi přirozené přírodní jevy, které krajinu obohacují a jsou pro ni velkým přínosem. Opačný pohled má však člověk, pro kterého představují nebezpečí a ohrožení. Školní program probíhá u našeho exponátu zátopového modelu Olomouce. Na závěr si vyzkoušíme, jak postupovat v případě hrozícího nebezpečí a nutnosti evakuace. Takže pozor, voda už je nám v patách!

VOLITELNÝ DOPROVODNÝ PROGRAM

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova/ Environmentální výchova

Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, k řešení problémů, občanské, sociální a personální

Anotace: Jaké to je, když přijde velká voda? To si můžete vyzkoušet během našeho doprovodného programu! Společně si o povodních popovídáme a pro vlastní město vytvoříme protipovodňová opatření, jejichž kvalitu také samozřejmě patřičně otestujeme.

VIRTUÁLNÍ VODA

Cílová skupina: 7. – 9. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP:

Vzdělávací oblast

  • ČLOVĚK A PŘÍRODA – vzdělávací obor – zeměpis – Životní prostředí, přírodopis – Základy ekologie

Klíčové kompetence: k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální

Anotace: Člověk je voda, a to hned ze tří čtvrtin. Na vodě jsme existenčně závislí, a to nejen pro její význam jakožto tekutiny. Voda je základem pro vše živé i neživé, a přesto jsou její zásoby ve světě omezené a nerovnoměrně rozložené. Ukážeme si, že virtuální voda je pojem, který je stejně aktuální jako koncept trvale udržitelného rozvoje nebo omezenosti přírodních zdrojů. Přijďte se dozvědět, kolik vody se spotřebuje pro výrobu jedné bavlněné košile a co můžete udělat vy sami pro snížení spotřeby vody a její dostupnosti v rozvojových a ohrožených oblastech celého světa.

VOLITELNÝ DOPROVODNÝ PROGRAM

Průřezová témata: Člověk a příroda / Umění a kultura/ Informační a komunikační technologie

Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, k řešení problémů, občanské, sociální a personální

Anotace: Jak byste přesvědčili ostatní o významu neplýtvání vodními zdroji? To si vyzkoušíme během našeho doprovodného programu. Využijeme poznatky získané na geografii a pokusíme se zrealizovat vlastní informační plakát. Povíme si o tom, jak vhodně zapojit výtvarné sdělovací prostředky a prvky informační grafiky pro zprostředkování zvoleného obsahu.

 

NAVRHNI SI SVOJE MĚSTO

Cílová skupina: 3. – 9. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP:

Vzdělávací oblast z RVP ZV

  • ČLOVĚK A JEHO SVĚT – Rozmanitost přírody
  • ČLOVĚK A PŘÍRODA – vzdělávací obor – zeměpis – Společenské a hospodářské prostředí

Klíčové kompetence: k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální

Anotace: Navrhni si město, ve kterém by se ti líbilo bydlet. Nemáš rád velká sídliště? Tak je nestav! Dozvíš se, jak se města rozšiřují a jak se plánuje jejich výstavba. Co myslíš, že je nutné zohlednit při plánování a výstavbě? Náročnost výukového programu bude uzpůsobena věku žáků, je tedy vhodný pro různé věkové kategorie.

VOLITELNÝ DOPROVODNÝ PROGRAM

Průřezová témata:Člověk a jeho svět / Člověk a svět práce/ Umění a kultura

Klíčové kompetence:k učení, komunikativní, k řešení problémů, občanské, sociální a personální

Anotace:Co je to urbanismus a městské inženýrství? Jak funguje územní plánování? Na tyto a další otázky si společně odpovíme během našeho doprovodného programu. Vyzkoušíme si, jaké je to být v kůži architekta či stavebního inženýra a vytvoříme si vlastní město. Tak kudy povedou silnice, kde bude zeleň a kde obytná zóna…?

 

 

CO SE DĚJE V LITOSFÉŘE?

Cílová skupina: 6. ZŠ 

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP:

Vzdělávací oblast z RVP ZV

  • ČLOVĚK A PŘÍRODA – vzdělávací obor – zeměpis – Přírodní obraz Země

Vzdělávací oblast z RVP G

  • ČLOVĚK A PŘÍRODA – vzdělávací obor – geografie – Přírodní prostředí, geologie – Geologické procesy v litosféře

Klíčové kompetence: k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální

Anotace: Zajímaly vás někdy sopky? Kde se sopky vyskytují, jak fungují, jaké horniny vznikají jejich činností?  To vše se u nás dozvíte a nezapomeneme ani na zemětřesení. Pozor, během našeho školního programu to bude nestabilní a výbušné!

 

 

 

10405365 824481684266641 8448472967800094939 N
FF2B4311
FF2B7834
UP 118
12027642 10204897026014050 1776556246669245083 N
18221836 1501146079957595 1418457672429274691 N
18300978 1301601943221277 4556460121521715010 N
ANDR0831
DSCF9357
DSCF9325

Historie

Karolína Melounová | +420 735 715 336 | historie@pevnostpoznani.cz

TVRDÁ DOBA KAMENNÁ

Cílová skupina: MŠ, 1.–2. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Lidé a čas

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikativní / sociální a personální

Anotace: Posaďte se s námi k jednomu z ohňů, který udržuje teplo v naší jeskyni… ale bydleli vlastně naši předci v jeskyni? Jak vůbec vypadali? Co jedli? Jak chodili oblečeni a jaká zvířata potkávali? Na všechny otázky se dozvíme odpověď, když se společně vypravíme zpět do tvrdé doby kamenné!

 

VOLITELNÝ DOPROVODNÝ PROGRAM

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova / Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / sociální a personální / občanské

Anotace: Během doprovodného programu se vydáme na dobrodružnou cestu po pravěké jeskynní galerii, která nás seznámí s každodenním životem tehdejších lidí. Na zoubek se podíváme nejen mamutovi, ale třeba i obřímu losovi nebo srstnatému nosorožci.

VE SLUŽBĚ MARIE TEREZIE

Cílová skupina: 3.–5. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Lidé a čas

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikativní / sociální a personální

Anotace: Jak nejlépe poznáme život v minulosti? Tak, že si ho vyzkoušíme na vlastní kůži! Zapojíme vás do příběhu posádky olomoucké pevnosti, v níž měl každý své místo a svůj úkol. Seznámíme se tak s fungováním armády v době vlády Marie Terezie. Právě v téhle době prošla rakouská armáda výraznou transformací, kterou pochopíme snad jenom tak, že do ní vstoupíme a vyzkoušíme si v jedné z tehdejších nejmodernějších pevností roli obránců – dělostřelců a inženýrů.

 

VOLITELNÝ DOPROVODNÝ PROGRAM

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / k řešení problémů / pracovní / občanské

Anotace: Kudy byste mohli vstoupit do pevnosti? Přece bránou! A jak taková brána vlastně vypadala? Na to si posvítíme při našem doprovodném programu. Dostanete se do role stavitelů a bránu se pokusíte navrhnout a sestavit. Tak jaká bude její funkce? Strážní nebo obranná? Nebo poslouží katovi?

ŽIVOT VE STŘEDOVĚKÉM MĚSTĚ

Cílová skupina: 4.–5. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Lidé a čas

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikační / sociální a personální / občanské

Anotace: Přesuňte se s námi do temného středověku – opravdu byl plný králů, princezen a loupeživých rytířů? Společně prozkoumáme tehdejší společnost a zjistíme, jak vznikala první města. Také se podíváme na to, jak se taková města lišila od těch dnešních, a jací byli jejich obyvatelé. Mnozí z nich byli řemeslníci, jejichž dnes již téměř zapomenuté profese nás možná překvapí.

 

VOLITELNÝ DOPROVODNÝ PROGRAM

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova / Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / k řešení problémů / sociální a personální

Anotace: Hrad, radnice, klášter, ale třeba i šibenice. To vše bychom našli na mapách středověkých měst. A jak vlastně ta města vypadala? To zjistíte během našeho doprovodného programu. Na malou chvilku se stanete lokátory a společně zahájíte strategickou výstavbu. Tak kde začneme – u vody nebo na kopci?

ŘÍMANÉ V OLOMOUCI

Cílová skupina: 6. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Nejstarší civilizace / Kořeny evropské kultury

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikativní / sociální a personální

Anotace: Založil Julius Caesar Olomouc? Abychom našli pravdu, musíme se vrátit do dob římského impéria! Jak se žilo v naší oblasti při hranicích říše pod vládou císařů nebo jejich neústupných generálů? Společně se dozvíme mnoho zajímavostí o možné spojitosti Říma a Olomouce a o neopomenutelné práci archeologů.

 

VOLITELNÝ DOPROVODNÝ PROGRAM

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova / Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech / Mediální výchova / Umění a kultura / Člověk a společnost

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / k řešení problémů / sociální a personální / občanské

Anotace: To, že antičtí Římané neměli problém s psaním po veřejných zdech, se ví už od poloviny 18. století. Jaké doklady po sobě ve veřejném prostoru zanechali? A jak se obsah římských graffiti lišil od dnešní podoby street artu? To a mnoho dalšího si můžete vyzkoušet během našeho doprovodného programu. Tak nechte stěny vyprávět…

KRIMINÁLKA OLOMOUC: Vražda Václava III.

Cílová skupina: 7. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Křesťanství a středověká Evropa

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikační / sociální a pracovní

Anotace: Středověká Olomouc se stala místem vraždy posledního z přemyslovských králů. Tento hanebný zločin nebyl doposud odhalen, a tak je pouze na nás vyšetřit, kdo měl největší zájem se krále zbavit. Pomůže nám přiblížení osobnosti panovníka, mezinárodní situace i vodítka ze středověkých kronik.

TŘICETILETÁ VÁLKA A BAROKNÍ PERLA

Cílová skupina: 8. ročník ZŠ

Délka programu: 90 minut

Provázanost s RVP: Objevy a dobývání / Počátky nové doby

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikační / sociální a personální / občanské

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova / Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech / Mediální výchova

Anotace: Jedním z nejděsivějších období evropského raného novověku byla bezpochyby třicetiletá válka. Co jí ale všechno předcházelo? Jak byl rozdělený svět před válkou a co rozhodovalo o tom, jestli se ocitnete na straně vítězů nebo poražených? Pojďme společně zjistit, co všechno se můžeme dozvědět z konfliktu, který proběhl před čtyřmi stoletími. Dějiny však nejsou jen o konfliktech! Společně se podíváme i na baroko a jeho prostřednictvím zjistíme, jak raně novověký člověk vnímal svět.

ŠKOLA POD RUDOU HVĚZDOU

Cílová skupina: 9. ročník ZŠ, SŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Moderní doba / Moderní doba II – soudobé dějiny

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikativní / sociální a personální / občanské

Anotace: Je všechno retro cool? Jak vypadala škola v dobách komunismu? Co byste se učili a proč? Podle čeho jste si zvolili školu a své povolání a mohli jste si vůbec vybírat? Vyzkoušíte si roli tehdejších studentů – přes probíranou látku, kádrové posudky i tehdejší atmosféru školy se seznámíte s charakterem komunistického totalitního režimu v Československu.

SMUTNÁ OLOMOUC

Cílová skupina: 9. ročník ZŠ, SŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Moderní doba / Moderní doba II – soudobé dějiny

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikativní / sociální a personální / občanské

Anotace: Druhá světová válka nebyla jen zkušenost vojáků válčících na bojištích, ale dotýkala se i běžného života obyčejných lidí. Na příkladu Olomouce si ukážeme, jak se za Protektorátu Čechy a Morava změnila každodennost obyvatel města. Mimo jiné zjistíte, co znamenají zlaté cihličky před některými olomouckými domy, podíváme se i na osvobození města a odsun německého obyvatelstva a možná zde najdeme určité historické paralely.

Chemie

Zuzana Kopečná | +420 735 715 332 | chemie@pevnostpoznani.cz

CUKROVÁ DUHA

Cílová skupina: MŠ, 1.–7. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Dítě a svět / Člověk a jeho svět – rozmanitost přírody, člověk a jeho zdraví / Člověk a příroda – pozorování, pokus a bezpečnost práce, směsi, látky a tělesa

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikativní / sociální a personální

Anotace: Umíte vytvořit barevnou duhu z cukerných roztoků? A dokážete předpovědět, v jakém pořadí se vytvoří vrstvičky kapalin o různé hustotě, jako je např. olej, voda, kukuřičný sirup a med? Pomocí těchto jednoduchých pokusů vás hravě seznámíme s pojmem hustota.

 

VOLITELNÝ DOPROVODNÝ PROGRAM

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / pracovní / k řešení problémů

Anotace: Jak vzniká duha? A má někde začátek a konec? Kolik má vlastně barev? O tom všem si společně popovídáme během našeho doprovodného programu. Vysvětlíme si, jak se rozkládá bílé světlo, a vytvoříme si vlastní Newtonův barevný disk, na kterém si ukážeme, jak se barvy skládají.

TO JE BOMBA

Cílová skupina: 4.–9. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Člověk a jeho svět – rozmanitost přírody, člověk a jeho zdraví / Člověk a příroda – pozorování, pokus a bezpečnost práce, směsi, chemické reakce

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikativní / sociální a personální / pracovní

Anotace: Co mají společného šumivé tablety, šumák nebo také šumivé bomby do koupele? Která chemická reakce se skrývá za procesem šumění? Program To je bomba vám dá odpovědi na tyto otázky a co víc, naučíte se s námi vyrábět šumivé bomby do vany a můžete zažívat „explozi“ při každé koupeli.

 

VOLITELNÝ DOPROVODNÝ PROGRAM

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova

Klíčové kompetence: k učení / pracovní / k řešení problémů

Anotace: Každá bomba by měla být samozřejmě i bezpečně uložená! Navštivte také náš doprovodný program, během kterého si vytvoříte úložný prostor pro šumivou bombičku. Ten si společně vyzkoušíme i řádně označit a chemicky popsat pomocí techniky sprejování.

REDOXNÍ CHAMELEON

Cílová skupina: 8.–9. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Člověk a příroda – pozorování, pokus a bezpečnost práce, částicové složení látek, chemické reakce

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikativní / sociální a personální / pracovní

Anotace: Chcete si osvojit pojmy, jako jsou oxidace a redukce? Zjistit, že oxidační stav není jen číslo, ale ukazuje nám vlastnosti konkrétních látek? Pak si přijďte vyzkoušet reakce, které mění barvy podobně jako chameleon. Uvidíte, jak se mění barvy látek obsahující mangan a měď. Naučíme vás, jak pouhým okem podle barvy u těchto prvků zjistíte jejich oxidační stav.

NEZNÁMÁ LÁTKA BEZE JMÉNA

Cílová skupina: 8.–9. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Člověk a příroda – pozorování, pokus a bezpečnost práce, částicové složení látek, chemické reakce, anorganické látky

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikativní / sociální a personální / pracovní

Anotace: Pojďte si s námi zahrát na vědátory a rozluštit záhadu neznámé látky pomocí jednoduchých laboratorních postupů. Lekce je koncipována dle pravidel badatelsky orientované výuky – jednoho ze současných moderních trendů výuky.

OVOCNÁ BATERIE

Cílová skupina: 8.–9. ročník ZŠ, SŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Člověk a příroda – chemické reakce, energie, elektromagnetické a světelné děje

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikativní / sociální a personální / pracovní

Anotace: Jak sestrojit jednoduchý galvanický článek? Jak nám může posloužit jako zdroj energie? Jaký je rozdíl mezi elektrolýzou a galvanickým článkem? Na všechny tyto otázky se pokusíme odpovědět s žáky v rámci našeho školního programu.

EXTRAKCE DNA

Cílová skupina: 9. ročník ZŠ, SŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Člověk a příroda – organické sloučeniny, obecná biologie a genetika, biochemie

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikativní / sociální a personální / pracovní

Anotace: Chcete odhalit podstatu života na úrovni molekul? Pak potřebujete vědět, co je to DNA! Poznáte molekulu, která je programem pro život jak po stránce chemické, tak i biologické, a sami si ji vyzkoušíte izolovat z rostlinného pletiva. Přesvědčíte se, že DNA můžete vidět pouhým okem. Seznámíme vás s pojmy: mutace, dědičnost nebo genové inženýrství.

 DSC4064HobzovaEva50
6hobzova
27hobzova
DSC 9106
4
15
18
Olomoucká Muzejní Noc 2015

Matematika

Jitka Doležalová | +420 735 715 335 | matematika@pevnostpoznani.cz

POHÁDKOVÝ SVĚT MATEMATIKY

v

Cílová skupina: předškoláci, 1. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Čísla a početní operace / Geometrie v rovině a v prostoru

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikační / sociální a personální

Anotace: Přesvědčte se s námi, že matematika není vůbec žádný strašák. Přijďte se ponořit do tajů pohádkového světa, který je protkán kouzelnou geometrií. Formou zábavných her a pohybových aktivit se společně seznámíme se základy matematického myšlení. Každý si také vytvoří svůj originální obrázek z geometrických útvarů – fantazii se tu meze rozhodně nekladou. Matematika se tak pro děti stane nekončící hrou a zábavou.

 

VOLITELNÝ DOPROVODNÝ PROGRAM

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / pracovní

Anotace: V naší vědecké dílně se společně přeneseme na farmu, pohrajeme si se základními tvary a dozvíme se, že geometrie nepatří jen do školních lavic. Ze zdánlivě obyčejných tvarů se naučíme tvořit vlastní loutky a bude to pohádka.

TVARY SVĚTA

Cílová skupina: 2.–3. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Geometrie v rovině a v prostoru

Klíčové kompetence: k řešení problémů / komunikační / sociální a personální

Anotace: Aniž si to někdy uvědomujeme, matematika se vyskytuje všude kolem nás. V tomto programu odhalíte kouzlo matematiky v podobě geometrie. Prostřednictvím zajímavých úkolů a pohybových aktivit si hravě zopakujete základní rovinné a prostorové geometrické útvary. Zábavnou formou si také procvičíte geometrickou představivost, díky které dokážete vnímat svět kolem sebe jako geometrické obrazce a tělesa.

 

VOLITELNÝ DOPROVODNÝ PROGRAM

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / pracovní / komunikativní

Anotace: Při doprovodném programu si hravou a kreativní formou utvrdíte získané poznatky z matematiky a zopakujete základní tvary. Během několika minut si vyrobíte vlastní hlavolam, který vás přesvědčí, že geometrie je opravdu všude kolem nás.

TAJEMSTVÍ ŠIFER

Cílová skupina: 4.–5. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Závislosti, vztahy a práce s daty / Nestandardní aplikační úlohy a problémy

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikační / sociální a personální

Anotace: Máte ve třídě milovníky kryptografie, kteří si mezi sebou rádi posílají tajná psaníčka? Tak neváhejte a přijďte na výukový program, při kterém si děti zábavně propojí matematiku se šiframi. Sedět tu určitě nebudou! Ve spojení s našimi exponáty se pokusí rozluštit zašifrované vzkazy a získat tak mnohé zkušenosti v oblasti různých šifer a kódů.

 

VOLITELNÝ DOPROVODNÝ PROGRAM

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / pracovní / komunikativní

Anotace: Nevynechejte ani náš doprovodný program, kde se naučíme, jak vyrobit vlastní šifrovací schránku. Nahlédneme pod pokličku kryptografie, do jejíž historie se zapsal dokonce i Julius Caesar. Vynalezením šifry dokázal kódovat tajné zprávy. A dokážete to i vy!

NUDNÁ ČÍSLA?

Cílová skupina: 6. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Čísla a početní operace / Nestandardní aplikační úlohy a problémy

Klíčové kompetence: k řešení problémů / komunikační / sociální a personální

Anotace: Myslí si vaši žáci, že čísla jsou nudná a nezajímavá? Navštivte s nimi výukový program, na kterém je vyvedeme z omylu, neboť čísla jsou velice důležitá a rozhodně nejsou nudná. Vždyť jsou písmem různých vědních oborů a mají řadu zajímavých vlastností. Zábavnou formou se s některými těmito vlastnostmi žáci seznámí a procvičí si, jak poznat prvočíslo. Také se mohou těšit na různé matematické perličky.

 

VOLITELNÝ DOPROVODNÝ PROGRAM

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / sociální a personální

Anotace: Že prý s čísly není zábava? O opaku se přesvědčíte při našem doprovodném programu. Poslouží nám k tomu náhoda, chuť hrát a trocha kreativity. A že náhoda rozhodně „není blbec“ si společně dokážeme na tvůrčím procesu. Zároveň si procvičíme i základy dadaismu a trochu modernistického tvarosloví. A jak jdou vlastně matematika a umění dohromady? Nuda to rozhodně nebude!

MATEMATICKÉ HÁDANKY A RÉBUSY

Cílová skupina: 7.–9. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Čísla a početní operace / Závislosti, vztahy a práce s daty / Nestandardní aplikační úlohy a problémy

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikační / sociální a personální

Anotace: Chcete si zpestřit hodinu matematiky a zažít zábavu? Potřebují si vaši žáci osvěžit mozek a zároveň chtějí zažít spoustu legrace? Přijďte a zasmějte se u různých matematických hádanek a rébusů. Pro někoho to může být výzva, pro ostatní zase druh pobavení. Program podporuje komunikaci ve skupině a rozvoj logického myšlení.

LOGICKÉ HÁDANKY

Cílová skupina:

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Závislosti, vztahy a práce s daty / Nestandardní aplikační úlohy a problémy

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikační / sociální a personální

Anotace: Jednou z činností našeho mozku je zpracovávání informací. Tyto informace je důležité logicky utřídit. Proto je potřeba si čas od času pořádně osvěžit svoji mysl a protáhnout své mozkové závity. Pro jednoho to může být výzva, pro druhého zase trénink či druh pobavení. Přijďte a zasmějte se u známých či méně známých hádanek a hlavolamů, které pro vás máme připravené.

Centrum kritického myšlení


FAKE NEWS, HOAXY, PROPAGANDA: Jak nepodlehnout manipulaci

Cílová skupina: 7.–9. ročník ZŠ
Délka programu: 180 minut
Cena: 120 Kč / žák 

Fake news, hoaxy neboli falešné zprávy provází lidstvo už od samého počátku dějin. Díky rozvoji nových technologií však získal tento fenomén v posledním desetiletí nový rozměr. Jak vypadaly fake news ve starověku? A jak se dnes může každý z nás naučit rozpoznávat dezinformace? Na to se zaměřujeme v novém vzdělávacím programu Centra kritického myšlení!

Růžová zhouba: REKLAMĚ NA STOPĚ!

Cílová skupina: 4.–6. ročník ZŠ
Délka programu: 180 minut
Cena: 120 Kč / žák  

Žijeme ve společnosti, ve které se informační a komunikační technologie staly běžnou součástí života. Sociální sítě, on-line zpravodajství, life-style magazíny a e-shopy, to vše je za obrazovkami k dispozici 24 hodin 7 dní v týdnu. Nejen uživatele internetu provázejí reklamy na každém kroku. Jak odolat pokušení? A podle čeho se rozhodovat, kterým informacím můžeme věřit? Ve vzdělávacím programu si děti zahrají příběh z alternativní reality, ve kterém poznají, jakými způsoby se nás reklamy a jejich autoři pokouší ovlivňovat.

ARGUMENTAČNÍ DÍLNY

Cílová skupina: 6.–9. ročník ZŠ, SŠ
Délka programu: 180 minut
Cena: 120 Kč / žák
 
V argumentačních dílnách se žáci seznamují s principy argumentace, učí se odhalovat argumentační fauly, a v roli debatérů rozvíjí vlastní vyjadřovací schopnosti.
 
 
1
2
 DSC0052
 DSC2601hobzovaeva
 DSC4344HobzovaEva3
 DSC4351HobzovaEva2

Bonusové programy

Bonusové programy rozšiřují nabídku výukových programů o zajímavá aktuální témata. Výuka probíhá často ve spolupráci s našimi partnery.


KYBERSVĚT OČIMA POLICIE ČR

Cílová skupina: 5.–9. ročník ZŠ
Délka programu: 90 minut
Cena: 30 Kč / žák
Program je realizován ve spolupráci s Policií ČR.

Ve spolupráci s Policií ČR jsme připravili besedu pro žáky druhého stupně základních škol na téma rizika na sociálních sítích. Policisté přiblíží posluchačům rizika sociálních sítí z pohledu trestní odpovědnosti a poskytnou rady, jak se nestát pachatelem ani obětí trestného činu.

Termíny přednášek budou upřesněny.

Místo si rezervujte na tel: +420 585 634 145 nebo emailu: skolypevnost@upol.cz.

UČÍME SE S PTÁKY A NETOPÝRY

Cílová skupina: MŠ, 1.–2. ročník ZŠ a SŠ, veřejnost
Délka programu: 45–50 minut (každý všední den, program je potřeba objednat alespoň 14 dní dopředu)
Počet účastníků: max. 30
Kontakt: Evžen Tošenovský, evzen.tosenovsky@upol.cz, tel.: 723 901 700

Myslíte si, že netopýry a ptáky mohou mít ve školách jen kouzelničtí učni? Chyba! S naším programem se můžete ve stylu školy čar a kouzel učit i vy! Součástí programu jsou i ukázky živých zvířat ze záchranné stanice (netopýři, sovy, rorýsi), pro nejmenší jsou pak připraveni úžasní „zpívající“ plyšáci! Program je vhod-ný zejména do výuky přírodopisu/biologie/ekologie, ale díky „univerzální“ zajímavosti těchto druhů živočichů můžeme program zaměřit i na prvouku/zeměpis, fyziku, matematiku nebo pracovní a technickou výchovu i pro širokou veřejnost. Aktivitu nabízíme spolu s našimi partnery z České společnosti ornitologické a České společnosti pro ochranu netopýrů.

PĚVCI A STAVITELÉ

Cílová skupina: MŠ, 1. a 2. stupeň ZŠ a SŠ, veřejnost
Délka programu: 45–90 minut (každý všední den, program je potřeba objednat alespoň 14 dní dopředu)
Počet účastníků: max. 30
Kontakt: Evžen Tošenovský, evzen.tosenovsky@upol.cz, tel.: 723 901 700

Víte, proč ptáci zpívají? A jaké úžasné stavitelské dílo je ptačí hnízdo? A proč a jak ptáčkům vyvěšovat hnízdní budky a krmítka? Přijďte si k nám absolvovat „školu ptačího zpěvu“ pod vedením odborníků z České společnosti ornitologické a už se vám nikdy nestane, že nepoznáte, který ptáček vám to ráno pod okny zpívá, nebo kdo je ten váš soused, který právě snesl vajíčka do hnízda v blízkém keři! Navíc si vyzkoušíte i skládání různých typů budek na našich jedinečných maketách na suché zipy, případně si vyrobíte a od-nesete i reálnou budku! Pokud na program přijedete na jaře (březen–červen), zkusíte si nahrát vlastní sbírku ptačího zpěvu pomocí profesionálního ornitologického mikrofonu. Aktivita je vhodná i jako zpestření pracovní/technické výchovy a pro širokou veřejnost.

Paměť národa


DEN, KDY SE MLČELO

Cílová skupina: 8.–9. ročník ZŠ
Délka programu: 240 minut
Kapacita: 12–26 žáků
Cena: 100 Kč / žák
Program je realizován ve spolupráci s Pamětí národa.

Únor 1948, v rádiu hlásí, že prezident Beneš právě doplnil vládu Národní jednoty. V ulicích Prahy jsou statisíce lidí. Dav slaví pod dohledem Klementa Gottwalda na Václavském náměstí. Jaký vliv to bude mít na život malé české vesnice na Domažlicku? Jak budou občané volit v nacházejících volbách, co jim jejich volba přinese?

Žáci mají možnost po skončení programu zdarma navštívit expozice Pevnosti poznání.

Objednávejte pomocí externího formuláře.

DOMA A JINDE

Cílová skupina: 8.–9. ročník ZŠ
Délka programu: 240 minut
Kapacita: 12–30 žáků
Cena: 100 Kč / žák
Program je realizován ve spolupráci s Pamětí národa.

Zážitkový workshop pro žáky 8. a 9. tříd základních škol v dobových reáliích ukazuje principy fungování zastupitelské demokracie, ale i vzestup antisemitismu a xenofobie ve společnosti. Představuje fenomém uprchlictví z pohledu jednotlivce zasaženého velkými dějinami.

Žáci mají možnost po skončení programu zdarma navštívit expozice Pevnosti poznání.

Objednávejte pomocí externího formuláře.

TAK TOHLE NEPROJDE

Cílová skupina: 1.–4. ročník SŠ
Délka programu: 210–240 minut
Kapacita: 10–30 žáků
Cena: 140 Kč / žák
Program je realizován ve spolupráci s Pamětí národa.

Deset přátel se schází, aby společně oslavili narozeniny jednoho z nich. Není to úplně klasická oslava, dárkem pro oslavence je četba samizdatového vydání hry Largo Desolato od zakázaného autora Václava Havla. Zdá se, že nezůstane jen u toho. Co jsou účastníci oslavy ochotni obětovat pro svobodu slova? A mohou si mezi sebou věřit?

Žáci mají možnost po skončení programu zdarma navštívit expozice Pevnosti poznání.

Objednávejte pomocí externího formuláře.

LIDI TO TAK NENECHAJ

Cílová skupina: 1.–4. ročník SŠ, VŠ
Délka programu: 180 minut
Kapacita: 10–30 žáků
Cena: 140 Kč / žák
Program je realizován ve spolupráci s Pamětí národa.

Je léto roku 1949. Komunisté utahují oprátku. Společnost je pod tlakem, represe se stupňuje. Poválečné nadšení ochladlo. Najde se člověk, který má odvahu se režimu postavit? Jaké je ochotný převzít riziko? Co všechno je nyní v sázce?

Žáci mají možnost po skončení programu zdarma navštívit expozice Pevnosti poznání.

Objednávejte pomocí externího formuláře.

ZÍTRA CELÁ ZEMĚ

Cílová skupina: SŠ
Délka programu: 240 minut
Kapacita: 20–30 žáků
Cena: 140 Kč / žák
Program je realizován ve spolupráci s Pamětí národa.

Zážitkový workshop založený na principu jednoduchého hraní rolí nabízí účastníkům pohled na události listopadu 1989 očima středoškolských studentů, kteří na své škole vyhlásí stávku coby vlastní příspěvek k prožívaným událostem. Každý z nich má jiné rodinné zázemí – někteří pocházejí z disidentského prostředí, jiní vnímají komunistický režim optikou státní propagandy a zbytek teprve teď zjišťuje, že když se o některých věcech doma nemluvilo, neznamená to, že na ně jejich rodiče neměli vlastní – odlišný názor. Ve hře v roli si účastníci uvědomí, jaké momenty k propuknutí demonstrací a společenským změnám vedly a jaké důvody a motivace k nim lidé měli. Součástí workshopu je i diskuze o společenské a politické angažovanosti v každodenním světě.

Žáci mají možnost po skončení programu zdarma navštívit expozice Pevnosti poznání.

Objednávejte pomocí externího formuláře.

Další vzdělávání pedagogických pracovníků


Biotechnologie pro 21. století

Cílová skupina: pedagogičtí pracovníci druhého stupně ZŠ a SŠ

Délka programu: 8 hodin

Garant: prof. RNDr. Ivo Frébort, CSc., Ph.D.

Kontaktní osoba: Roman Chvátal, roman.chvatal@upol.cz, +420 730 587 983 

Cena: 1200 Kč

Termíny: 23. 4. 2021, 15. 5. 2021 a 4. 6. 2021

Anotace: Co je to biotechnologie a jak ovlivňuje náš každodenní život? V tomto kurzu budete seznámeni s evolucí z pohledu biologie a genetiky a procesy, které ovlivňuje člověk, ať už nevědomky, či vědomě a cíleně. V dalších částech se budeme zabývat současným uplatněním mikroorganismů v biotechnologiích, postupy pro využití buněčných kultur jako továren pro výrobu důležitých látek a vytvářením biotechnologických plodin pomocí genetického šlechtění. Součástí programu je také exkurze do laboratoří Centra regionu Haná pro biotechnologický a zemědělský výzkum.

Práce s prameny ve výuce starších a moderních dějin

Cílová skupina: pedagogičtí pracovníci druhého stupně ZŠ a SŠ

Délka programu: 8 hodin

Garant: doc. Mgr. Radmila Prchal Pavlíčková, Ph.D.

Kontaktní osoba: Karolína Melounová, karolina.melounova@upol.cz, +420 735 715 336

Cena: 1200 Kč

Termíny: 19. 2. 2021, 23. 4. 2021 a 19. 6. 2021

Anotace: Pasivní nebo aktivní přístup k dějepisu? Odpověď se zdá být jednoduchá, ale zajímavě a účelně osvěžit své hodiny může být náročné. V tomto programu si zkusíte různé metody práce s prameny - hmotnými, písemnými, ale i s těmi, které jsou využívány mnohem méně - prameny vizuálními či audiovizuálními. Naučíte se nové způsoby práce, jak tyto prameny využít ve výuce starších i moderních dějin. Vše proběhne formou kombinovaných workshopů, jejichž obecným cílem je vzdělávání pedagogických pracovníků humanitních předmětů zaměřené na posílení kompetencí.

VODA, ZÁKLAD ŽIVOTA

Cílová skupina: pedagogičtí pracovníci druhého stupně ZŠ a SŠ

Délka programu: 8 hodin

Garant: Mgr. Alena Vláčilová, alena.vlacilova@upol.cz, +420 735 715 333

Cena: 1200 Kč

Termíny: 25. 3. 2021, 22. 4. 2021, 29. 5. 2021 a 12. 6. 2021

Anotace: Pojďte s námi prozkoumat zajímavou cestu vody od pramene k dolnímu toku. Při našem putování nahlédneme pod vodní hladinu a seznámíme se s pozoruhodným vodním prostředím tak, jak ho neznáte. Společně se vydáme po stopách vody. Odhalíme živočichy, které může voda potkat při svých toulkách. Podíváme se na přizpůsobení organismů, která jim umožňují žít v tekoucích i stojatých vodách. V období březen – říjen (pokud to počasí dovolí) vyrazíme do terénu a navštívíme zvířata v jejich přirozeném prostředí. V zimě si pak prohloubíme a ověříme získané znalosti. Seznámíme se s nejrůznějšími metodami odběru organismů. S využitím přístrojové techniky se naučíme stanovit základní fyzikálně-chemické parametry vody. A v neposlední řadě se v průběhu praktického cvičení naučíme rozpoznávat ty nejběžnější vodní obyvatele s důrazem na bezobratlé.