Web Analytics

Přírodovědec chrání slony v Africe. Podívejte se na film The Elephangelist

Arthur Sniegon je nenápadný kluk z Třince, přesto svým příběhem mění osud slonů a dalších ohrožených zvířat. Nový film The Elephangelist přibližuje jeho práci ve střední Africe, kde mapuje přírodu či rozkrývá sítě pytláků se slonovinou. 

Ochrana ohrožených zvířat se pro přírodovědce Arthura Sniegona stala osobním tématem, kterému se rozhodl zasvětit svůj život. Zoolog se nemůže smířit s tím, že každých patnáct minut zemře v africké divočině slon lidskou rukou. Tempo jejich vymírání je tak rychlé, že za chvíli nebude hlavně kvůli pytlákům v přírodě ani jeden.

„Hybatelem brutálního zabíjení slonů a dalších zvířat je velká chudoba obyvatel afrického kontinentu a na druhé stráně obrovská poptávka na trzích, zejména ve východní Asii. Těžko se smiřuji s představou, že život slona je obětován pro výrobu nějaké hloupé sošky, což je o to absurdnější, když si uvědomíme, jak významnou roli hrají tato zvířata v celém ekosystému,“ říká Arthur, který v roce 2013 založil organizaci Save-Elephants. S ní se podílí na monitorování africké divočiny a osvětě, zároveň pracuje s místními, které učí s velkými zvířaty sdílet prostor.

Na problematiku upozorňuje unikátní film The Elephangelist

Diváci filmu budou svědky mapování oblasti Tsoulou na západě Konga a také uvidí odvážné rozkrývání pytláckých sítí a odhalování obchodníků se slonovinou i jinými wildlife produkty. „Díky činnosti organizace Save-Elephants se už Arthurovi podařilo zadržet tisíce zásilek kontrabandu, zatknout desítky překupníků se slonovinou či jinými produkty, a lokálně tak snížit pytlácký tlak a prostředí beztrestnosti,“ říká producent filmu Lukáš Hodis. Dokumentaristé chtějí na tomto konkrétním příběhu ukázat, jak může každý jedinec přispět k řešení globálního problému.

Ničení ekosystémů kdekoliv na světě se dotýká každého

Proč je důležité šířit osvětu a vzdělávání v oblasti ochrany přírody, vysvětluje vysokoškolský pedagog Pavel Nováček z Katedry rozvojových a environmentálních studií Přírodovědecké fakulty UP. „V rozvojových zemích žije přibližně 80 % světové populace a svými materiálními a energetickými nároky vytvářejí tito lidé stále se zvyšující tlak na životní prostředí i na stále intenzívnější využívání živočišných i rostlinných druhů na planetě. V Africe se např. podle současných demografických prognóz zvedne počet obyvatel do konce 21. století z dnešních 1,4 miliardy obyvatel na více než čtyři miliardy lidí. To určitě není dlouhodobě udržitelné. Pokud si kdekoliv na světě ničíme ekosystémy globálního významu (např. tropický deštný les), dotkne se to citelně i nás v Evropě a v České republice změnou klimatu, drastickým nárůstem environmentálních migrantů a podobně,“ zdůraznil pedagog, který se s Arthurem zná z České koalice pro ochranu biodiverzity. Tato organizace zastřešuje aktivity nevládních organizací zabývajících se biodiverzitou a obecněji ochranou životního prostředí v řadě rozvojových zemí, zejména v Indonésii. 

K ochraně africké přírody chce motivovat také univerzitní Pevnost poznání

Centrum popularizace PřF UP chystá s Arthurem Sniegonem společnou vzdělávací akci. Profesionální vědeckou práci vedoucí k záchraně slonů je třeba maximálně podporovat, a proto jsme se rozhodli v příštím roce uspořádat rozsáhlejší popularizační akci. Jejím cílem bude seznámit širokou veřejnost a školní kolektivy s problematikou pytláctví i ničení hospodářských plodin. Chceme návštěvníky motivovat k angažovanosti,“ plánuje Roman Chvátal, programový ředitel Pevnosti poznání.

Na dokument The Elephangelist navazuje sbírka na donio.cz/elephangelist, kde mohou lidé Arthura podpořit v další činnosti.


Tvůrci filmu jsou Jakub Chlouba (režisér), Radek Karko (wildlife fotograf), Lukáš Hodis (producent) a David Alexa (produkční a odborný konzultant). Společně mají více než 10 let zkušeností s filmovou produkcí a fotografií. Ve své práci se primárně zaměřují na dokumentární tvorbu. Nejčastějšími náměty jsou inspirativní příběhy lidí nebo témata spojená s divokou přírodou. Jednotliví členové stojí za snímky jako The Forgotten Art of Photography, „Nitěnky“ – Příběh bez předsudků nebo Future for the Maasais (premiéra na konci 2022).

Partneři projektu: Magistrát města Olomouce, Huawei, Nadační fond Zeměkvět, Galerie Šantovka Olomouc, ViaGood, DAV, a. s., Nadace Ivana Dejmala pro ochranu přírody, FilmCrew, Gumotex, Audiovizuální produkce Univerzity Palackého v Olomouci.