Web Analytics

V sobotu 20. června se budou v parku toulat roboti. Přijďte se podívat

Soutěž RoboTrip summer s podtitulem Tulák po parku se koná v sobotu 20. června v Bezručových sadech v Olomouci. Soutěžit se bude tentokrát pouze v jedné kategorii  Open/Autonomní roboti Přijďte se podívat, bude to stát za to! A nezapomeňte se pak stavit v expozicích Pevnosti poznání:) 

Letos se setkání koná omezeně a soupeřit se bude pouze v jedné konstrukční kategorii autonomních robotů. Jedná se o přístroj, který je osázen čidly a naprogramován tak, aby zcela samostatně projel určenou dráhou až do cíle. A co možná nejrychleji „Soutěž je ovlivněna krizovou situací, která nás všechny zasáhla. Proto jsme se rozhodli uspořádat “pouze” nultý ročník v parku, který bude pro skalní robotické nadšence. Věříme, že příští rok už se uskuteční v původně plánovaném formátu, včetně všech disciplín a kategorií,“ vysvětlil organizátor Radim Děrda z katedry technické a informační výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Palackého.

V Pevnosti poznání bude po 8 hodině technická přejímka robotů a pak začnou v parku cvičné jízdy. Přihlásit se může kdokoli, ať už jednotlivci nebo skupiny. Protože se jedná o otevřenou kategorii, nezáleží ani na věku, ani na konstrukci robota, jediné co musí být splněno, je autonomní pohyb po vyznačené trase.

Registrace je možná na stránkách RoboTrip.cz nebo přímo na startu.

Pořadatelé mají přislíbenou účast zajímavého hosta Pavla Skotáka z ND Teamu. Ten má za sebou řadu outdoorových soutěží po celém světě a rád se s amatérskými účastníky podělí o své zkušenosti. „Jaké má toto setkání cíl? Z pohledu robotiky, jde o zajímavé využití času, seznámení se s novými technologiemi a propojení teoretických úvah s reálným světem. A z pohledu nás, robonadšenců, jde o setkání s kamarády a poměření sil,“ doplnil s úsměvem Radim Děrda.

Soutěž se dlouhodobě zaměřuje na podporu talentovaných dětí a mládeže, konkrétně takových, kteří dokáží „technicky myslet“, jsou kreativní a navíc ovládají logiku a algoritmizaci. „Stavba robotů totiž zahrnuje dvě složky, jednak konstruování, kdy je nezbytné zapojit technickou představivost, umět stanovit parametry a zrealizovat vlastní fyzické sestavení robota a programování. Při něm je nezbytné zvážit celkovou situaci, vyhodnotit strategii, stanovit vhodný algoritmus a následně robota naprogramovat,“ řekl Jiří Dostál, vedoucí katedry technické a informační výchovy. 

Učitelé na základních a středních školách tak mají příležitost nabízet žákům se zájmem o robotiku podnětnější úlohy a motivovat je k ještě lepším studijním výsledkům. „Robotika děti a obecně mladou generaci baví. Je však nutné pojímat aktivity tak, aby byly v principu zábavnými a zároveň dokázaly rozvíjet technické myšlení a zručnost. A to je přesně podstata činností, na které se na naší katedře dlouhodobě zaměřujeme. Výhodou robotiky je, že můžete připravit různě náročné úlohy, které zaujmou jak nejmenší děti, tak i dospělé. Hlavním motivačním faktorem je nejen to, že existuje příležitost objevovat něco nového, ale i skutečnost, že roboti se hýbou, blikají, vydávají zvuky či jinak reagují na okolní podněty. Tato dynamika je dělá atraktivními,“ doplnil Jiří Dostál.

This slideshow requires JavaScript.