Web Analytics
Milí návštěvníci, je nám to líto, ale od pátku 18.12. máme zavřeno.

Týden mozku Akademie věd také v Pevnosti poznání

Už jste navštívili náš model mozku v expozici Rozum v hrsti? Pokud ne, nevadí, vezmeme vás tam alespoň virtuálně! Připravujeme online přednášky a také aktivity, které si můžete vyzkoušet doma v obýváku.

Festival Týden mozku Akademie věd ČR se koná 15.-21.března a jeho program se již brzy dozvíte. My vám už teď můžeme prozradit, že připravujeme ve spolupráci s lektorkou Ivanou Fellnerovou tyto přednášky:

Jak (ne)funguje náš mozek

V první části volné mozkové trilogie jsou popsány vlastnosti neuronu, jako základní funkční jednotky nervového systému člověka. Dozvíme se jak svoje neurony hýčkat, ale také jak jim neubližovat, abychom co nejvíce zpomalili jejich přirozený úbytek během života.

Paměť a jak na ni vyzrát

Ve druhé části volné mozkové trilogie si budeme trochu netradičním způsobem povídat o paměti. Řekneme si, co to vlastně paměť je, a formou názorných animací si ukážeme,  jak jednotlivé druhy paměti fungují a co se s jednotlivými složkami paměti děje, když je mozek zasažen některými nemocemi.

Mozek dokonalý i chybující

Ve třetí části volné mozkové trilogie si náš mozek představíme jako nejúžasnější, nejvýkonnější ale také nejzáhadnější orgán, který 24 hod denně přijímá a vyhodnocuje desetitisíce informací, na základě kterých řídí – jako centrální počítač – celé naše tělo.

Formou zábavných her a testů si ukážeme, jak si mozek umí poradit i s neúplnými nebo chybnými informacemi a zpracovat je do logického celku. Na druhé straně  usvědčíme náš mozek z občasné lži, když nám někdy podsouvá informace, které neodpovídají realitě.  

 

Ukázka povídky, která začínají na stejné začáteční písmeno

Povídka Prásk

Sestavování textů (sloganů, povídek, básniček, fejetonů aj.), jejichž všechna  slova začínají stejným písmenem, je jedna z účinných a přitom zábavných technik trénování paměti. Člověk jednak trénuje svou paměť a současně zapojuje fantazii, představivost, emoce, zkušenosti i logické myšlení. A i kdyby náhodou zásoba slov došla a pisatel by si „musel“ pomoci nějakým slovníkem, tak i v takovém případě poskytuje svému mozku a řečovým centrům výborný „tréninkový materiál“, rozšiřuje svoji slovní zásobu a mnohdy se přiučí i významu nových, dosud jemu neznámých slov.

Sestavování slovíček do příjemně plynoucího textu, popř. textu humorného nebo dokonce napínavého je pak nejen mozkový jogging, ale skutečné dobrodružství, které dokáže pisatele zcela pohltit a odvést tak od každodenních starostí.