Web Analytics
V sobotu 10. 6. máme výjimečně ZAVŘENO! Děkujeme za pochopení.

Vzdělávací programy

  • Úvod
  • Vzdělávací programy

Spustili jsme objednávky na vzdělávací programy na letní prázdniny!

CHYTRÁ ZÁBAVA NA ÚŽASNÉM MÍSTĚ


Vzdělávací programy pro vás vytváříme tak, aby navazovaly na rámcové vzdělávací programy a harmonicky doplňovaly vaši formální výuku v neformálním prostředí interaktivního science centra. Několikaletá praxe a systém zpětné vazby nám umožnily edukační proces výrazně zefektivnit a zatraktivnit.

Jak to funguje?


Nejprve si vyberete vzdělávací program z naší široké nabídky rozdělené dle výukových předmětů. U každého programu naleznete krátkou anotaci, provázanost s RVP a klíčové kompetence žáka. Také je zde uvedena cílová skupina, kterou je nutné dodržet.

Po výběru hlavního programu se můžete rozhodnout, zdali chcete absolvovat také naše doprovodné programy:

  • vstup do celého muzea,
  • kreativní dílnu,
  • digitální planetárium.

Ke každému vzdělávacímu programu máte také v ceně prohlídku jedné expozice (dle aktuální obsazenosti).

Organizace návštěvy

Vzdělávací programy začínají vždy v 9:00, 11:00 nebo 13:00. Délka většiny programů je 45 minut (při organizaci počítáme s 15minutovou rezervou, tedy 60 minutami). 

V jedné skupince je maximálně 16 žáků (klasickou třídu tak vždy dělíme na poloviny). Jedna skupinka absolvuje vzdělávací program, zatímco ta druhá si prohlíží jednu z našich expozic, nebo absolvuje vámi vybraný doprovodný program. Následně se na druhou hodinu skupinky prohodí.

Některé programy mají délku 90 minut, kdy začínají obě skupinky současně.

Doprovodný program v Kreativní dílně

Symbióza vědy a kreativity. V rámci programu v Kreativní dílně si žáci rozšíří obzory o kreativní myšlení a téma doprovodného programu vždy navazuje a rozšiřuje hlavní vzdělávací program. Zaměřujeme se především na STEAM aktivity, rozvoj digitální kompetence a polytechnických dovedností.

Délka trvání doprovodného programu je 45 minut a žáci jej absolvuji paralelně s hlavním programem, kdy jedna skupinka je na hlavním program, druhá skupinka v Kreativní dílně a následně se prohodí. 

Objednání programu

Pro vaše maximální pohodlí zde máme náš objednávkový systém. V něm si lze jednoduše filtrovat programy podle zaměření a věkové skupiny. Po zvolení vzdělávacího programu se vám nabídnout možné termíny, následně způsob platby a výběr doprovodných programů. Objednávkový systém je dimenzován pro jednu třídu s maximálně 32 žáky!

Při objednání programu je pro nás klíčový maximální plánovaný počet žáků. Nemusíte se obávat – v případě, že vás přijde méně, platíte za reálný počet žáků.

V případě, že potřebujete objednat jednorázovou návštěvu více tříd, kontaktujte prosím koordinátora vzdělávacího programů (kontakt níže).

Z organizačních důvodů a omezených kapacit nemůžeme zaručit konání vzdělávacího programu v případě vašeho pozdního příchodu. 

 DSC3008
 DSC4997
2
DSC 2527

Ceník vzdělávacích programů


Vzdělávací program v délce 45 minut: 90 Kč / žák

Vzdělávací program v délce 90 minut: 160 Kč / žák

Vstup do celého muzea: 80 Kč / žák

Doprovodný program v Kreativní dílně: 70 Kč / žák

Digitální planetárium: 60 Kč / žák

Minimální počet platících žáků je 8, pedagogický doprovod je zdarma.

V základní ceně vzdělávacího programu je také prohlídka jedné expozice (výběr dle aktuální obsazenosti)

Projekty ŠABLONY


V případě objednávky vzdělávacího programu v rámci projektu Šablony III (OP – Výzkum, vývoj a vzdělání) je nutné v objednávkovém systému zvolit formu úhrady „ŠABLONY III“!

Systém automaticky zvolí soubor aktivit v celkové hodnotě 300 Kč / žák, který se skládá z:

  • vámi vybraného vzdělávacího programu,
  • vstupu do celého muzea,
  • doprovodného programu v kreativní dílně a
  • digitálního planetária.

Tento soubor aktivit splňuje časové podmínky projektu a nelze jej rozdělit. Smlouvu o poskytnutí služeb v rámci projektu Šablony vám dle objednávky připravíme a zašleme na emailovou adresu.


V případě objednávky vzdělávacího programu v rámci projektu Šablony (OP – Jan Ámos Komenský), či jiného projektu, zvolte v objednávkovém systému formu úhrady “FAKTUROU” a do poznámky připište číslo výzvy, případně další informace, které je potřeba uvést na fakturu.

KOORDINÁTOR VZDĚLÁVACÍCH PROGRAMŮ

Lukáš Mada
+420 735 715 335
lukas.mada01@upol.cz

Biologie


LIDSKÉ TĚLO JAKO PUZZLE

Cílová skupina: MŠ, 1.–2. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Obecná biologie a genetika / Výchova ke zdraví / Tělesná výchova

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / sociální a personální / občanské

Anotace: Každé lidské tělo se skládá z různých částí, z nichž každá má svůj tvar a plní svoji funkci. Také je protkáno spletitou sítí cest, po kterých neustále proudí krev. Krev dodává našim buňkám výživu, kyslík a další velmi důležité látky, které jsou nezbytné pro život.
Pojďte se blíže seznámit s tímto dokonalým strojem – lidským tělem. Staňte se nedílnou součástí úžasného koloběhu krve. Formou zajímavých úkolů, zábavných her a pohybových aktivit si na vlastní kůži vyzkoušíte například i to, jaké je to být červenou krvinkou.

DOPROVODNÝ PROGRAM V KREATIVNÍ DÍLNĚ (VOLITELNÉ)

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / pracovní

Anotace: Jak dobře znáte červenou kapalinu proudící naším tělem? Pojďte ji s námi poznávat pěkně zblízka! V naší vědecké výtvarce se naučíme pojmenovávat krevní buňky a prozkoumáme jejich vizuální podobu. Povíme si o tom, co všechno krev obsahuje, a vytvoříme si vlastní mikroskopický obraz.

PODMOŘSKÉ DOBRODRUŽSTVÍ

Cílová skupina: MŠ, 1.–2. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Rozmanitost přírody / Biologie živočichů

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / sociální a personální / občanské

Anotace: Ponořte se s námi do modrých hlubin moří a temných podmořských jeskyní. Život zde hýří nekonečnou fantazií, úžasnou mnohotvárností a dechberoucí pestrobarevností. Objevte tento tajuplný svět. Na vaši návštěvu se těší hvězdnatka leopardí alias „mořská kravička“, chroustnatka středomořská, listorožec pestrý, krab pavoučí, houba komínovitá, rournatec červovitý, pérovník pštrosí, parejnok elektrický a řada dalších.
Tento program může probíhat i ve spolupráci se ZOO Olomouc a děti tak v jeho průběhu navštíví i místní mořská akvária.

DOPROVODNÝ PROGRAM V KREATIVNÍ DÍLNĚ (VOLITELNÉ)

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova / Environmentální výchova

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / pracovní

Anotace: Pod třpytivou vodní hladinou se nachází fantastický svět plný krásných pestrobarevných obyvatel. Pojďte ho prozkoumat spolu s námi do naší vědecké výtvarky. Na společné cestě vlnami se seznámíme s nejrůznějšími mořskými živočichy, s jejich tvary a barvami. A kousek tohoto světa si odneseme domů. Tak kdo se s námi vydá za dobrodružstvím?

LABYRINT SMYSLŮ

Cílová skupina: MŠ, 1.–2. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Biologie člověka / Výchova ke zdraví

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / sociální a personální

Anotace: Rostliny, živočichové, lidé – všichni vnímáme dění kolem sebe a celý okolní svět prostřednictvím smyslů. Tuto úžasnou schopnost přijímání nejrůznějších informací používáme každý den a ani si to pořádně neuvědomujeme. Pojďte s námi prozkoumat pozoruhodný smyslový labyrint. Formou zajímavých úkolů a zábavných her si vše vyzkoušíte, osaháte, očicháte a možná i ochutnáte. Poznáte, co a jak funguje.

DOPROVODNÝ PROGRAM V KREATIVNÍ DÍLNĚ (VOLITELNÉ)

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / pracovní

Anotace: Kolik že máme vlastně smyslů? A že se v tom všem už ztrácíte? Nevadí! V naší vědecké dílně spletitý labyrint smyslů prozkoumáme společně. Navážeme na poznatky získané v biologii a upevníme je přímo do vlastnoručně vyrobeného mozku! Ukážeme si, kde mají jednotlivé smysly svá centra a už se v tom neztratíte.

U VODNÍKŮ NA RYBNÍKU

Cílová skupina: MŠ, 1.–2. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Rozmanitost přírody / Biologie živočichů

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikativní / sociální a personální / občanské

Anotace: Překonejte strach a vydejte se s námi pod hladinu rybníka. Prozkoumejte toto vodníkovo království pěkně z blízka. Dozvíte se to nejzajímavější ze života ryb. Naučíte se rozeznávat základní druhy, které se u nás vyskytují. Zjistíte, jak se ryby pohybují, dýchají nebo kdy například spí. A možná pomůžete i novému a nemotornému učni „hastrmanského řemesla“.

DOPROVODNÝ PROGRAM V KREATIVNÍ DÍLNĚ (VOLITELNÉ)

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova / Environmentální výchova

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / pracovní

Anotace: Už poznáte rybky, které žijí v našich vodách? A víte, jak staré mohou být? Pokud ne, pak rozhodně navštivte náš doprovodný program. Společně si vysvětlíme, jak zjistíme rybí věk a novou znalost kreativní formou utvrdíme. Tak, která z nich je stará jako Metuzalém a která má život jepičí?

KOUZLA S VODOU

Cílová skupina: 1.–2. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Rozmanitost přírody / Základy ekologie / Praktické poznávání přírody

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / sociální a personální / občanské

Anotace: Voda je bezbarvá kapalina bez chuti a zápachu. Za to má ale zásadní význam pro život na Zemi a i pouhá kapička vody má mimořádnou moc a sílu. Tato látka má unikátní vlastnosti a neobvyklé chování – doslova kouzlí. Máte jedinečnou možnost se s touto pozoruhodnou kapalinou seznámit blíže, a to vše prostřednictvím zajímavých pokusů, zábavných her a pohybových aktivit.

DOPROVODNÝ PROGRAM V KREATIVNÍ DÍLNĚ (VOLITELNÉ)

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / pracovní

Anotace: Jak se vlastně kouzlí s vodou? To si ukážeme během doprovodného programu v naší vědecké dílně. Podíváme se, jak voda dovede měnit svou formu a všechna tři skupenství otestujeme v uměleckém procesu. Jak se asi maluje ledem? Abrakadabra…

JEDINEČNÉ VLASTNOSTI VODY

Cílová skupina: 3.–4. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Rozmanitost přírody / Základy ekologie / Praktické poznávání přírody

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / sociální a personální / občanské

Anotace: Voda je látka charakteristická unikátními vlastnostmi a neobvyklým chováním. Prostřednictvím zajímavých pokusů se seznámíme s touto pozoruhodnou látkou a jejími fyzikálními a chemickými vlastnostmi. Zjistíme například, proč nás voda nadnáší někdy méně a jindy více či proč někteří živočichové mohou po vodní hladině chodit a jiní ne.

DOPROVODNÝ PROGRAM V KREATIVNÍ DÍLNĚ (VOLITELNÉ)

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / pracovní

Anotace: Napadlo vás někdy malovat ledem? Přemýšlíte, jaké to asi je? To se dozvíte v naší vědecké dílně. A nejen to! Společně si dokážeme, že voda je opravdu jedinečná kapalina. Podíváme se, jak dovede měnit svou formu, a všechna tři skupenství otestujeme v uměleckém procesu.

SVĚT POD VODNÍ HLADINOU

Cílová skupina: 4.–5. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Rozmanitost přírody / Biologie živočichů / Praktické poznávání přírody

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikativní / sociální a personální / občanské

Anotace: Pojďte s námi prozkoumat zajímavou cestu vody od pramene k dolnímu toku. Při našem putování nahlédneme pod vodní hladinu a seznámíme se s pozoruhodným vodním prostředím tak, jak ho neznáte. Společně se vydáme po stopách vody. Odhalíme živočichy, které může voda potkat při svých toulkách. Podíváme se na přizpůsobení organismů, která jim umožňují žít v tekoucích i stojatých vodách.

DOPROVODNÝ PROGRAM V KREATIVNÍ DÍLNĚ (VOLITELNÉ)

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova / Environmentální výchova

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / pracovní

Anotace: Hlubiny oceánů obývají roztodivní živočichové s neobyčejnými vlastnostmi, krásní a barevní. Mohou mít velká ústa či dokonce světélkující orgány. Pojďte se s nimi seznámit blíže do naší vědecké dílny. Společně prozkoumáme prostředí podvodního světa a objevíme i nový druh živočicha. Tak kolik má chapadel a jakou má barvu? A jak se vlastně jmenuje?

SVĚT V KAPCE VODY

Cílová skupina: 6.–7. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Rozmanitost přírody / Obecná biologie a genetika / Praktické poznávání přírody

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikativní / sociální a personální / digitální

Anotace: Naše oči nemohou vidět ty nejmenší předměty. Bohužel díky tomuto omezení nám zůstává zcela skrytý mrňavý svět mikroskopických organismů. Prostřednictvím mikroskopů můžeme nahlédnout do tohoto pozoruhodného, krásného a miniaturního světa sladkých vod. Společně prozkoumáme ty nejzajímavější organismy z rostlinné a živočišné říše, které se nachází v pouhé kapičce vody.

DOPROVODNÝ PROGRAM V KREATIVNÍ DÍLNĚ (VOLITELNÉ)

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova / Mediální výchova

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / digitální / sociální a personální / k řešení problémů

Anotace: Kdo by řekl, že reální superhrdinové naší planety jsou menší než kapka vody? Jak tento svět souvisí s dalšími ekosystémy v přírodě? Co vše mikroskopické organismy dokáží pro přežití? To se dozvíte v doprovodném programu, kde si pomocí tabletu a tvorby komiksu přiblížíme život mikroskopických organismů. 

TAJUPLNÁ KRÁSA ROSTLIN

Cílová skupina: 6.–7. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Rozmanitost přírody / Biologie rostlin / Praktické poznávání přírody

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikativní / sociální a personální / pracovní

Anotace: Myslíte si, že rostliny jsou jen nehybné a nezajímavé organismy, které slouží jako zdroj kyslíku a potravy pro živočichy? Mýlíte se! Nahlédněte do jejich říše – pohybují se, svítí a hýří nejrůznějšími barvami. Čekají na vás zářící rostliny. Zažijete botanický ohňostroj a přesvědčíte se o tom, jak voda putuje rostlinou. Budete vnímat krásu rostlin všemi smysly.

ODPUDIVÍ NEBO KOUZELNÍ

Cílová skupina: 6.–8. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Rozmanitost přírody / Biologie živočichů / Praktické poznávání přírody

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikativní / sociální a personální

Anotace: Pojďte s námi nahlédnout pod pokličku zajímavého života zvířat z České republiky i ze zemí nám vzdálených a exotických. Zjistíte, zda jsou tito živočichové vážně studení, slizcí, podivní či dokonce nebezpeční. Jaký je jejich původ a vývoj v dospělého jedince? Čím se živí? Před kým se musí mít na pozoru a kdo před nimi?

DOPROVODNÝ PROGRAM V KREATIVNÍ DÍLNĚ (VOLITELNÉ)

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova / Mediální výchova

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / digitální / sociální a personální / pracovní

Anotace: Jaké živočichy si představíte pod označením odpudiví nebo kouzelní? V jakém prostředí žijí a jak se vyvíjejí? Čím se živí? V našem doprovodném programu se na chvíli ocitnete v říši zvířat a vyzkoušíte si pomocí tabletů, jak se dělá krátký přírodovědný dokument. 

(NE)VŠEDNÍ RYBY

Cílová skupina: 7.–8. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Rozmanitost přírody / Biologie živočichů

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikativní / sociální a personální

Anotace: Překonejte strach a vydejte se s námi pod hladinu stojatých vod. Dozvíte se to nejzajímavější ze života ryb sladkovodních ale i mořských. Naučíte se rozeznávat základní druhy, které se vyskytují v našich rybnících, jezerech, potocích a řekách. Zjistíte, jak se ryby pohybují, dýchají nebo kdy například spí.

DOPROVODNÝ PROGRAM V KREATIVNÍ DÍLNĚ (VOLITELNÉ)

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / sociální a personální / k řešení problémů

Anotace: Víte, jak nakreslit rybí šupinu? Co takhle plynový měchýř? Máte rádi vědomostní hry a soutěže? Pokud ano, rozhodně nevynechejte náš doprovodný program, ve kterém otestujete své znalosti nejen o rybách. Potrapte své mozkové závity i umělecké dovednosti! 

CHEMIE ZAŽÍVÁNÍ

Cílová skupina: 8.–9. ročník ZŠ

Délka programu: 90 minut

Provázanost s RVP: Biologie člověka / Výchova ke zdraví

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / sociální a personální / pracovní

Anotace: Jakou funkci má trávicí soustava a z čeho se skládá? Co se stane s potravou, kterou sníme? Společně se vydáme na nezapomenutelné putování trávicím traktem, kdy se na jednotlivé části podíváme pěkně z blízka.

NEUVĚŘITELNÁ EVOLUCE

Cílová skupina: 9. ročník ZŠ, SŠ

Délka programu: 90 minut

Provázanost s RVP: Lidé a čas / Rozmanitost přírody / Obecná biologie a genetika / Biologie živočichů / Biologie člověka 

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / sociální a personální / kompetence občanské

Anotace: Život je jedno velké a pozoruhodné dobrodružství, které na planetě Zemi začalo před nějakými 4 miliardami let. Prostřednictvím nejrůznějších aktivit si shrneme klíčové vývojové milníky a odhalíme tajemství, která za veškerým vývojem života stojí – neuvěřitelnou biologickou evoluci. Dozvíme se tak například o přirozeném výběru, a dokonce s jeho pomocí vytvoříme vlastní populaci, kterou na její úžasné evoluční cestě provedeme.

UČÍME SE S PTÁKY A NETOPÝRY

Cílová skupina: MŠ, ZŠ, SŠ

Anotace: Myslíte si, že netopýry a ptáky mohou mít ve školách jen kouzelničtí učni? Chyba! S naším programem se můžete ve stylu školy čar a kouzel učit i vy! Součástí programu jsou i ukázky živých zvířat ze záchranné stanice (netopýři, sovy, rorýsi), pro nejmenší jsou pak připraveni úžasní „zpívající“ plyšáci! Program je vhod-ný zejména do výuky přírodopisu/biologie/ekologie, ale díky „univerzální“ zajímavosti těchto druhů živočichů můžeme program zaměřit i na prvouku/zeměpis, fyziku, matematiku nebo pracovní a technickou výchovu i pro širokou veřejnost. Aktivitu nabízíme spolu s našimi partnery z České společnosti ornitologické a České společnosti pro ochranu netopýrů.

PĚVCI A STAVITELÉ

Cílová skupina: MŠ, ZŠ, SŠ

Anotace: Víte, proč ptáci zpívají? A jaké úžasné stavitelské dílo je ptačí hnízdo? A proč a jak ptáčkům vyvěšovat hnízdní budky a krmítka? Přijďte si k nám absolvovat „školu ptačího zpěvu“ pod vedením odborníků z České společnosti ornitologické a už se vám nikdy nestane, že nepoznáte, který ptáček vám to ráno pod okny zpívá, nebo kdo je ten váš soused, který právě snesl vajíčka do hnízda v blízkém keři! Navíc si vyzkoušíte i skládání různých typů budek na našich jedinečných maketách na suché zipy, případně si vyrobíte a od-nesete i reálnou budku! Pokud na program přijedete na jaře (březen–červen), zkusíte si nahrát vlastní sbírku ptačího zpěvu pomocí profesionálního ornitologického mikrofonu. Aktivita je vhodná i jako zpestření pracovní/technické výchovy a pro širokou veřejnost.

MOŘŠTÍ POUTNÍCI

Cílová skupina: MŠ, ZŠ, SŠ

Anotace: V mořích a oceánech žije mnoho zvířat, která naši planetu za svůj dlouhý život procestují doslova „křížem krážem“. Pro nás, suchozemské usedlíky, je jejich život na mořských vlnách a nikdy nekončící pouť po trasách oceánských proudů téměř nepředstavitelná! Přijďte se seznámit se životem velryb, delfínů, mořských želv, velkých žraloků a dalších mořských poutníků do našeho programu speciálně připraveného zejména pro účastníky se zrakovým handicapem! Dozvíte se mnoho zajímavého nejen o fascinujících zvířatech, ale i o mořích a oceánech naší planety doslova všemi smysly, tak jak je ostatně vnímají i skuteční živočichové. Programem Vás budou provázet naši plyšoví mořští poutníci, které jistě ocení (nejen) nejmenší návštěvníci. Vždyť kde jinde se můžete „potulit“ s mořskou vydrou, běluhou, ale i velkým bílým žralokem nebo krakaticí!

Pevnost Ctvrtek7004
 DSC8485
Pevnost Streda6072
 DSC3066m
DSC 0052
Ilustrační Foto
Pevnost Ctvrtek7139
 DSC8714
Děti Si Hrají U Mozku
IMG 5570
IMG 4486
IMG 3478
434A9970
72111885 2418619698186157 5607335196568322048 O
71819800 2418620348186092 942834463518228480 O
IMG 3901
Michal Koutný, Ozoboti, Foto Jan Andreáš
3
10995987 822644864450323 5001787372177481307 N
20139749 1372684419446362 219729353252581321 N
IMG 8602
IMG 8606
Ozoboti
IMG 7269 (2)
Termokamera
49646900951 0fbac6e899 O (1)

Fyzika


FYZIKA KOLEM NÁS

Cílová skupina: MŠ, 1. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Dítě a svět

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikativní

Anotace: Myslíte, že se s fyzikou setkáváme až na druhém stupni základní školy? Pokud od fyziky očekáváte jen dlouhé řady vzorců a pouček, jste na omylu! V našem programu si ukážeme různé možnosti, jak zkoumat fyziku z pohodlí domova. Naučíme poslouchat neposlušnou plechovku nebo si objasníme, proč je k rozbití vejce potřeba hrana nádoby. To a ještě mnohem více pro vás připravili lektoři programu Fyzika kolem nás.

DOPROVODNÝ PROGRAM V KREATIVNÍ DÍLNĚ (VOLITELNÉ)

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / pracovní

Anotace: Špetku znalostí smícháme s trochou kreativity a nakonec vznikne výborný recept. A kdyby jen jeden! Během našeho doprovodného programu si „ukuchtíme“ hned několik experimentů, které dokážou, že fyzika rozhodně nepatří jen do školních lavic.

BAREVNÉ PLANETY

Cílová skupina: MŠ, 1. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Dítě a svět

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / sociální a personální

Anotace: Pojďte se s námi podívat za hranice naší atmosféry a seznamte se prostřednictvím komentované prohlídky nejen s planetou Zemí, na které žijete, ale i s ostatními planetami naší sluneční soustavy. Poznáme jejich charakteristické znaky a po promítání v planetáriu si získané poznatky upevníme výtvarnou aktivitou.

DOPROVODNÝ PROGRAM V KREATIVNÍ DÍLNĚ (VOLITELNÉ)

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / pracovní

Anotace: Chcete si na vlastní kůži vyzkoušet, jaké to je, stát se alespoň na malou chvilku královnou nebo králem vlastní planetární soustavy? Pak nevynechejte náš doprovodný program, kde utvrdíme poznatky z fyziky tvůrčí prací. Na zoubek se podíváme hned osmi planetám a společně budeme zkoumat jejich vizuální podobu.

OZOBOTI ANEB ZAČÍNÁME PROGRAMOVAT

Cílová skupina: 2.-5. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Informatické myšlení

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problému / pracovní / sociální a personální

Anotace: Malý robůtek a přeci tak šikovný. Díky němu si ukážeme, že ani programování nemusí být věda. Pomocí různobarevných příkazů vyvedeme robota z bludiště nebo se pokusíme naučit jej tancovat. Co si totiž budeme povídat, různých druhů robotů je kolem nás každým dnem čím dál více. Staň se i ty novým programátorem!

DOPROVODNÝ PROGRAM V KREATIVNÍ DÍLNĚ (VOLITELNÉ)

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova / mediální výchova

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / sociální a personální / k řešení problémů

Anotace: Může být robot umělec? To je otázka, na kterou se pokusíme společně odpovědět. Během našeho doprovodného programu propojíme kreativní dovednosti a vyjadřování s digitálními nástroji a postupy uplatňovanými v IT. Naučíme se pracovat ve dvojici i v týmu a pomáhat nám při tom bude hned několik ozobotů. 

ŽIVÁ SLUNEČNÍ SOUSTAVA

Cílová skupina: 2.–5. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Člověk a jeho svět – rozmanitost přírody

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / občanské

Anotace: Pojďte se s námi podívat za hranice naší atmosféry a seznamte se prostřednictvím komentované prohlídky nejen s planetou Zemí, na které žijete, ale i s ostatními planetami naší sluneční soustavy. Poznáme jejich charakteristické znaky a po promítání v planetáriu si získané poznatky upevníme pohybovou aktivitou. Díky tajemnému kufru každý zastoupíme určitou planetu a z chaosu vytvoříme fungující pohyblivý model sluneční soustavy.

DOPROVODNÝ PROGRAM V KREATIVNÍ DÍLNĚ (VOLITELNÉ)

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / pracovní

Anotace: Věděli jste, že naši sluneční soustavu tvoří čtyři trpaslíci a čtyři obři? Že ne? Nevadí! Přijďte se podívat do naší vědecké dílny, kde společně prozkoumáme tvary a formy planet obklopujících Slunce. Hravou formou si utvrdíme poznatky získané z fyziky a nahlédneme pod tmavou roušku barevného vesmíru.

USMĚRNĚNÉ ELEKTRONY

Cílová skupina: 4.–7. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Elektromagnetické děje – elektrický obvod

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problému / pracovní

Anotace: Nevidíme ho, ale přesto tu s námi je. Život bez elektrického proudu bychom si dnes snad ani nedokázali představit. Ale co to vlastně je? Jak se dostane elektřina ze zásuvky do spotřebiče? Dokážete správně zapojit elektrický obvod? A na jakém principu fungují zdroje elektrického proudu? Dokážete si doma vyrobit vlastní baterii? Přijďte k nám a my vám poradíme, jak na to.

SLUNEČNÍ SOUSTAVA

Cílová skupina: 6.–7. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Vesmír

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní/ pracovní

Anotace: Chcete se proletět sluneční soustavou? Vezmeme vás na jedinečnou cestu ze Země až ke vzdáleným světům na jejím okraji. V prostoru mezi Merkurem a Neptunem narazíme na nejrůznější planety a jejich měsíce, které se od sebe nemohou více lišit, jelikož příběhy jejich vzniku se vzájemně prolínají. Nachází se na jiných planetách kapalná voda, tedy jedna z podmínek vzniku života? Těmto věcem můžeme společně přijít na kloub!

DOPROVODNÝ PROGRAM V KREATIVNÍ DÍLNĚ (VOLITELNÉ)

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / pracovní

Anotace: Víte, co je to space art? A jak by mohl souviset se znázorněním Sluneční soustavy? To se dozvíte v našem doprovodném programu, kde si pomocí sprejů vytvoříte vlastní vesmírný plakát. Společně tak nahlédneme na barevná spektra vesmíru a vyzkoušíme si práci s grafickou technikou stencil.

FYZIKA V KOMIKSU

Cílová skupina: 7.–9. ročník ZŠ, SŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Elektromagnetické a světelné jevy

Klíčové kompetence: komunikativní / k řešení problémů / pracovní / k podnikavosti / sociální a personální

Anotace: Komiks není jen o fantazii, autoři velké spousty komiksů se drží i fyzikálních zákonů. Přijďte k nám odhalit tajemství jednotlivých superschopností. Díky široké škále různých schopností je program průřezem mnoha fyzikálních oborů. Spolu s animátory pak budete moci porazit padoucha jen díky znalostem fyziky!

DOPROVODNÝ PROGRAM V KREATIVNÍ DÍLNĚ (VOLITELNÉ)

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / pracovní / k řešení problémů / digitální

Anotace: Příběh tvořený obrázky – komiks. Jak vznikl a z čeho se skládá? Kolik času zabere jeho vytvoření? A zvládnu to i já sám? To vše zjistíte v našem doprovodném programu.  V hlavních rolích nenajdete nikoho jiného než osobnosti světové fyzikální scény. Seznámíte se s vědci, kteří významně přispěli k rozvoji svými vynálezy a teoriemi a pomocí jednoduché aplikace sestavíte vlastní obrazový příběh.

HLUBOKÝ VESMÍR

Cílová skupina: 8.–9. ročník ZŠ, SŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Vesmír

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní

Anotace: Vesmír, to nejsou jen planety sluneční soustavy, jejich měsíce a Slunce. Vesmír je mnohem více! Nahlédněte spolu se zkušeným lektorem za temný závoj vesmíru a objevte kouzlo barevných mlhovin, úchvatných hvězdokup a zářivých galaxií. Společně odhalíme tajemství jak vzniku, tak zániku sluneční soustavy a podíváme se do nitra tajuplných černých děr. Mimo jiné si ukážeme, jak důležitou roli hraje v našem světě gravitace. Troufnete si vyjít vstříc vzniku vesmíru a galaxií?

SVĚTLO NA CESTÁCH

Cílová skupina: 8.–9. ročník ZŠ, SŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Světelné děje

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / pracovní / k podnikavosti

Anotace: Položili jste si někdy otázku, co je to světlo? Proč vidíme věci pod hladinou v jiném místě, než doopravdy jsou? Jak fungují optické kabely nebo optická čidla? Ukážeme si, jak světlo putuje přes různá optická rozhraní, podíváme se do nitra optického kabelu a zjistíme, jak může fungovat objemové čidlo nepřístupné nádrže. Ke zdárnému konci našeho bádání nás dovede řada propracovaných exponátů a nenásilný přístup lektora.

VLNY SVĚTLA

Cílová skupina: 8.–9. ročník ZŠ, SŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Světelné děje

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikativní

Anotace: Kdybychom měli nakreslit světlo pomocí obyčejné tužky, můžeme jej ztvárnit jako vlnu či vlnovku. Jak ale nakreslit červené světlo a jak to modré? Co je to barevné spektrum a barevná teplota? Společně nahlédneme za plátno 3D projekcí a zjistíme, co je to polarizace. Poradíme, zda je lepší přitopit si doma Sluncem či žárovkou, pokud by byly oba zdroje stejně veliké. Nalaďte se s námi na barevnou vlnu!

NESPOUTANÉ HVĚZDY

Cílová skupina: 8.–9. ročník ZŠ, SŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Světelné děje / Vesmír

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikativní

Anotace: Proč se tělesa po obloze pomalu pohybují? Přechází vždy Slunce po obloze zleva doprava? Co způsobuje změny fází Měsíce? Tohle a mnoho dalších informací se dozvíme během výuky v planetáriu. Díky jeho kopuli si ukážeme bod, kolem kterého zdánlivě rotují všechny ostatní objekty na obloze, a vysvětlíme si, jak poloha Slunce ovlivňuje změny ročních období.

Geografie


VODA V JEDNOM KOLE

Cílová skupina: MŠ, 1.-2. ročník 

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP:

Vzdělávací oblast z RVP PV

  • DÍTĚ A SVĚT

Vzdělávací oblast z RVP ZV

  • ČLOVĚK A JEHO SVĚT – Rozmanitost přírody (životní podmínky, rizika v přírodě)

Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, sociální a personální

Anotace: Voda je nejen součástí všeho nezbytného, co nás obklopuje, ale mezi  její vlastnosti patří i neustálý oběh v přírodě. Téma je podáno hravou formou a kromě samotného koloběhu vody v přírodě neopomene zmínit základní části učiva, jako je skupenství vody, výskyt vody v přírodě, a význam vody pro život. Naše interaktivní exponáty žáky o všem výše zmíněném jistě přesvědčí.

DOPROVODNÝ PROGRAM V KREATIVNÍ DÍLNĚ (VOLITELNÉ)

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova/ Environmentální výchova

Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, pracovní

Anotace: Rozhodně se přijďte podívat i do naší vědecké výtvarky. Kreativní formou si společně utvrdíme poznatky z geografie a s využitím netradičních prostředků si vytvoříme i vlastní koloběh vody. To se vám už z hlavy nevypaří!

NEZADRŽITELNÁ VODA

Cílová skupina:  3.-4. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP:

Vzdělávací oblast z RVP ZV

  • ČLOVĚK A JEHO SVĚT – Rozmanitost přírody (životní podmínky, rizika v přírodě)

Klíčové kompetence: k učení,k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální

Anotace: Povodňové situace jsou v naší krajině častým jevem a je dobré jim porozumět. Povodně patří mezi přirozené přírodní jevy, které krajinu obohacují a jsou pro ni velkým přínosem. Opačný pohled má však člověk, pro kterého představují nebezpečí a ohrožení. Školní program probíhá u našeho exponátu zátopového modelu Olomouce. Na závěr si vyzkoušíme, jak postupovat v případě hrozícího nebezpečí a nutnosti evakuace. Takže pozor, voda už je nám v patách!

DOPROVODNÝ PROGRAM V KREATIVNÍ DÍLNĚ (VOLITELNÉ)

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova/ Environmentální výchova

Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, k řešení problémů, občanské, sociální a personální

Anotace: Jaké to je, když přijde velká voda? To si můžete vyzkoušet během našeho doprovodného programu! Společně si o povodních popovídáme a pro vlastní město vytvoříme protipovodňová opatření, jejichž kvalitu také samozřejmě patřičně otestujeme.

NAVRHNI SI SVOJE MĚSTO

Cílová skupina: 3.-5. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP:

Vzdělávací oblast z RVP ZV

  • ČLOVĚK A JEHO SVĚT – Rozmanitost přírody
  • ČLOVĚK A PŘÍRODA – vzdělávací obor – zeměpis – Společenské a hospodářské prostředí

Klíčové kompetence: k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální

Anotace: Navrhni si město, ve kterém by se ti líbilo bydlet. Nemáš rád velká sídliště? Tak je nestav! Dozvíš se, jak se města rozšiřují a jak se plánuje jejich výstavba. Co myslíš, že je nutné zohlednit při plánování a výstavbě? Náročnost výukového programu bude uzpůsobena věku žáků, je tedy vhodný pro různé věkové kategorie.

DOPROVODNÝ PROGRAM V KREATIVNÍ DÍLNĚ (VOLITELNÉ)

Průřezová témata:Člověk a jeho svět / Člověk a svět práce/ Umění a kultura

Klíčové kompetence:k učení, komunikativní, k řešení problémů, občanské, sociální a personální

Anotace: Co je to urbanismus a městské inženýrství? Jak funguje územní plánování? Na tyto a další otázky si společně odpovíme během našeho doprovodného programu. Vyzkoušíme si, jaké je to být v kůži architekta či stavebního inženýra a vytvoříme si vlastní město. Tak kudy povedou silnice, kde bude zeleň a kde obytná zóna…?

ORIENTACE V MAPÁCH

Cílová skupina: 5. -7. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Vzhledem k tomu, že se hlavní část programu odehrává venku, bude v případě nepříznivého počasí vzdělávací program nahrazen projekcí v planetáriu a komiksem Strážci poznání.

Provázanost s RVP:

Vzdělávací obsah RVP ZV

  • ČLOVĚK A PŘÍRODA: Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie – komunikační geografický a kartografický jazyk; geografická kartografie a topografie

Vzdělávací obsah z RVP G

  • ČLOVĚK A PŘÍRODA: Geografické informace a terénní vyučování – geografická kartografie a topografie; geografický a kartografický vyjadřovací jazyk; terénní geografická výuka, praxe a aplikace

Klíčové kompetence: k učení, k řešení problému, komunikativní

Anotace: Myslíš si, že máš dobrý orientační smysl? Dokážeš určit sever bez kompasu? Víš, jaký je rozdíl mezi zeměpisným a magnetickým pólem? Díky našemu vzdělávacímu programu se vše hravě dozvíš a vyzkoušíš. Od teď se už v přírodě neztratíš!

CO SE DĚJE V LITOSFÉŘE?

Cílová skupina: 6.-7. ročník ZŠ 

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP:

Vzdělávací oblast z RVP ZV

  • ČLOVĚK A PŘÍRODA – vzdělávací obor – zeměpis – Přírodní obraz Země

Vzdělávací oblast z RVP G

  • ČLOVĚK A PŘÍRODA – vzdělávací obor – geografie – Přírodní prostředí, geologie – Geologické procesy v litosféře

Klíčové kompetence: k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální

Anotace: Zajímaly vás někdy sopky? Kde se sopky vyskytují, jak fungují, jaké horniny vznikají jejich činností?  To vše se u nás dozvíte a nezapomeneme ani na zemětřesení. Pozor, během našeho školního programu to bude nestabilní a výbušné!

ARCHITEKTI BUDOUCNOSTI

Cílová skupina: 6.-9. ročník ZŠ

Délka programu: 45 min.

Anotace: Staň se členem týmu architektů a postav si společnými silami vlastní město. Chceš, aby se tvoje město stalo městem budoucnosti? Zkus postavit fungující město, které bude stát za to! Víš, jak se města rozšiřovala a jak se nyní plánuje jejich výstavba? Co myslíš, že je nutné zohlednit při plánování a výstavbě? Odpovědi na tyto otázky a ještě mnohem víc se dozvíš v našem programu, kde si vyzkoušíš, jaké je to být městským architektem.

Provázanost s RVP:

Vzdělávací oblast z RVP ZV

  • SPOLEČENSKÉ A HOSPODÁŘSKÉ PROSTŘEDÍ – Regionální společenské, politické a hospodářské útvary

Vzdělávací obsah z RVP G

  • SOCIÁLNÍ PROSTŘEDÍ – Sídla a osídlení

Klíčové kompetence: k učení, k řešení programu, komunikativní, sociální a personální

Průřezová témata: Enviromentální výchova

DOPROVODNÝ PROGRAM V KREATIVNÍ DÍLNĚ (VOLITELNÉ)

Průřezová témata: Člověk a jeho svět / Člověk a svět práce/ Umění a kultura

Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, k řešení problémů, občanské, sociální a personální

Anotace: Co je to urbanismus a městské inženýrství? Jak funguje územní plánování? Na tyto a další otázky si společně odpovíme během našeho doprovodného programu. Vyzkoušíme si, jaké je to být v kůži architekta či stavebního inženýra a vytvoříme si vlastní město. Tak kudy povedou silnice, kde bude zeleň a kde obytná zóna…?

DIALOG S MAPOU

Cílová skupina: 8.-9. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Vzhledem k tomu, že se hlavní část programu odehrává venku, bude v případě nepříznivého počasí vzdělávací program nahrazen projekcí v planetáriu a komiksem Strážci poznání.

Provázanost s RVP:

Vzdělávací obsah z RVP G

  • ČLOVĚK A PŘÍRODA: Geografické informace a terénní vyučování – geografická kartografie a topografie; geografický a kartografický vyjadřovací jazyk; terénní geografická výuka, praxe a aplikace

Klíčové kompetence: k učení, k řešení problému, komunikativní

Anotace: Každý se už někdy v životě setkal s mapou nebo GPS navigací, nejčastěji na internetu. Umíš ji však opravdu používat? Víš, jak obě geografické pomocnice fungují a k čemu se využívají? Dokážeš i bez internetu určit sever? S naším vzdělávacím programem se hravě zorientuješ i bez internetu.

10405365 824481684266641 8448472967800094939 N
FF2B4311
FF2B7834
UP 118
Autor Hry Student Ondřej Biemann
Sopka1
12027642 10204897026014050 1776556246669245083 N
18300978 1301601943221277 4556460121521715010 N
ANDR0831
DSCF9357
DSCF9325
Kristyna Majerova2
AND 1505
František Josef , Str.6

Historie


TVRDÁ DOBA KAMENNÁ

Cílová skupina: MŠ, 1.–2. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Lidé a čas

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikativní / sociální a personální

Anotace: Posaďte se s námi k jednomu z ohňů, který udržuje teplo v naší jeskyni… ale bydleli vlastně naši předci v jeskyni? Jak vůbec vypadali? Co jedli? Jak chodili oblečeni a jaká zvířata potkávali? Na všechny otázky se dozvíme odpověď, když se společně vypravíme zpět do tvrdé doby kamenné!

DOPROVODNÝ PROGRAM V KREATIVNÍ DÍLNĚ (VOLITELNÉ)

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova / Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / sociální a personální / občanské

Anotace: Během doprovodného programu se vydáme na dobrodružnou cestu po pravěké jeskynní galerii, která nás seznámí s každodenním životem tehdejších lidí. Na zoubek se podíváme nejen mamutovi, ale třeba i obřímu losovi nebo srstnatému nosorožci.

VE SLUŽBĚ MARIE TEREZIE

Cílová skupina: 3.–5. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Lidé a čas

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikativní / sociální a personální

Anotace: Jak nejlépe poznáme život v minulosti? Tak, že si ho vyzkoušíme na vlastní kůži! Zapojíme vás do příběhu posádky olomoucké pevnosti, v níž měl každý své místo a svůj úkol. Seznámíme se tak s fungováním armády v době vlády Marie Terezie. Právě v téhle době prošla rakouská armáda výraznou transformací, kterou pochopíme snad jenom tak, že do ní vstoupíme a vyzkoušíme si v jedné z tehdejších nejmodernějších pevností roli obránců – dělostřelců a inženýrů.

DOPROVODNÝ PROGRAM V KREATIVNÍ DÍLNĚ (VOLITELNÉ)

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / k řešení problémů / pracovní / občanské

Anotace: Co je to bastion, ravelin nebo kurtina? K čemu slouží vodní příkop? A proč vlastně pevnostní architekti stavěli tak složité obrazce? To vše se dozvíte během našeho doprovodného programu. Projdete krátkou školou pro architekty a vybudujete si vlastní pevnost chránící město. A zda je její opevnění opravdu účinné si vyzkoušíte hned vzápětí.

ŽIVOT VE STŘEDOVĚKÉM MĚSTĚ

Cílová skupina: 4.–5. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Lidé a čas

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikační / sociální a personální / občanské

Anotace: Přesuňte se s námi do temného středověku – opravdu byl plný králů, princezen a loupeživých rytířů? Společně prozkoumáme tehdejší společnost a zjistíme, jak vznikala první města. Také se podíváme na to, jak se taková města lišila od těch dnešních, a jací byli jejich obyvatelé. Mnozí z nich byli řemeslníci, jejichž dnes již téměř zapomenuté profese nás možná překvapí.

DOPROVODNÝ PROGRAM V KREATIVNÍ DÍLNĚ (VOLITELNÉ)

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova / Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / k řešení problémů / sociální a personální

Anotace: Hrad, radnice, klášter, ale třeba i šibenice. To vše bychom našli na mapách středověkých měst. A jak vlastně ta města vypadala? To zjistíte během našeho doprovodného programu. Na malou chvilku se stanete lokátory a společně zahájíte strategickou výstavbu. Tak kde začneme – u vody nebo na kopci?

ŘÍMANÉ V OLOMOUCI

Cílová skupina: 6. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Nejstarší civilizace / Kořeny evropské kultury

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikativní / sociální a personální

Anotace: Založil Julius Caesar Olomouc? Abychom našli pravdu, musíme se vrátit do dob římského impéria! Jak se žilo v naší oblasti při hranicích říše pod vládou císařů nebo jejich neústupných generálů? Společně se dozvíme mnoho zajímavostí o možné spojitosti Říma a Olomouce a o neopomenutelné práci archeologů.

DOPROVODNÝ PROGRAM V KREATIVNÍ DÍLNĚ (VOLITELNÉ)

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova / Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech / Mediální výchova / Umění a kultura / Člověk a společnost

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / k řešení problémů / sociální a personální / občanské

Anotace: To, že antičtí Římané neměli problém s psaním po veřejných zdech, se ví už od poloviny 18. století. Jaké doklady po sobě ve veřejném prostoru zanechali? A jak se obsah římských graffiti lišil od dnešní podoby street artu? To a mnoho dalšího si můžete vyzkoušet během našeho doprovodného programu. Tak nechte stěny vyprávět…

KRIMINÁLKA OLOMOUC: Vražda Václava III.

Cílová skupina: 7. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Křesťanství a středověká Evropa

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikační / sociální a pracovní

Anotace: Středověká Olomouc se stala místem vraždy posledního z přemyslovských králů. Tento hanebný zločin nebyl doposud odhalen, a tak je pouze na nás vyšetřit, kdo měl největší zájem se krále zbavit. Pomůže nám přiblížení osobnosti panovníka, mezinárodní situace i vodítka ze středověkých kronik.

DOPROVODNÝ PROGRAM V KREATIVNÍ DÍLNĚ (VOLITELNÉ)

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova | Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech | Mediální výchova

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / k řešení problémů / sociální a personální / občanské

Anotace: Jak vlastně vypadal poslední Přemyslovec, zavražděný Václav III.?  Neznámou podobu se pokusíme odhalit společně během našeho doprovodném programu. Přiblížíme si při tom kriminalistickou metodou zvanou identikit a vyzkoušíme si sestavit podobiznu oběti vraždy ze 13. století. Nahlédneme do Václavova krátkého života a seznámíme se i s jeho nejbližšími příbuznými.

TŘICETILETÁ VÁLKA A BAROKNÍ PERLA

Cílová skupina: 8. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Objevy a dobývání / Počátky nové doby

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikační / sociální a personální / občanské

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova / Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech / Mediální výchova

Anotace: Jedním z nejděsivějších období evropského raného novověku byla bezpochyby třicetiletá válka. Co jí ale všechno předcházelo? Jak byl rozdělený svět před válkou a co rozhodovalo o tom, jestli se ocitnete na straně vítězů nebo poražených? Pojďme společně zjistit, co všechno se můžeme dozvědět z konfliktu, který proběhl před čtyřmi stoletími. Dějiny však nejsou jen o konfliktech! Společně se podíváme i na baroko a jeho prostřednictvím zjistíme, jak raně novověký člověk vnímal svět.

DOPROVODNÝ PROGRAM V KREATIVNÍ DÍLNĚ (VOLITELNÉ)

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova / Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech / Mediální výchova

Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, k řešení problémů, sociální a personální, občanské, digitální.

Anotace: Kdy vzniklo baroko? A na jakých principech vlastně stojí? To se dozvíte během našeho doprovodného programu. Vyzkoušíte si, na malou chvilku, jaké je to být barokním sochařem, ale i barokní sochou.

ŠKOLA POD RUDOU HVĚZDOU

Cílová skupina: 9. ročník ZŠ, SŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Moderní doba / Moderní doba II – soudobé dějiny

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikativní / sociální a personální / občanské

Anotace: Je všechno retro cool? Jak vypadala škola v dobách komunismu? Co byste se učili a proč? Podle čeho jste si zvolili školu a své povolání a mohli jste si vůbec vybírat? Vyzkoušíte si roli tehdejších studentů – přes probíranou látku, kádrové posudky i tehdejší atmosféru školy se seznámíte s charakterem komunistického totalitního režimu v Československu.

SMUTNÁ OLOMOUC

Cílová skupina: 9. ročník ZŠ, SŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Moderní doba / Moderní doba II – soudobé dějiny

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikativní / sociální a personální / občanské

Anotace: Druhá světová válka nebyla jen zkušenost vojáků válčících na bojištích, ale dotýkala se i běžného života obyčejných lidí. Na příkladu Olomouce si ukážeme, jak se za Protektorátu Čechy a Morava změnila každodennost obyvatel města. Mimo jiné zjistíte, co znamenají zlaté cihličky před některými olomouckými domy, podíváme se i na osvobození města a odsun německého obyvatelstva a možná zde najdeme určité historické paralely.

Chemie


JAK HUSTÁ JE DUHA?

Cílová skupina: MŠ, 1.-2. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Dítě a svět / Člověk a jeho svět – rozmanitost přírody, člověk a jeho zdraví / Člověk a příroda – pozorování, pokus a bezpečnost práce, směsi, látky a tělesa

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikativní / sociální a personální

Anotace: Umíte vytvořit barevnou duhu z cukerných roztoků? A dokážete předpovědět, v jakém pořadí se vytvoří vrstvičky kapalin o různé hustotě, jako je např. olej, voda, kukuřičný sirup a med? Pomocí těchto jednoduchých pokusů vás hravě seznámíme s pojmem hustota.

Program se koná v laboratoři. 

DOPROVODNÝ PROGRAM V KREATIVNÍ DÍLNĚ (VOLITELNÉ)

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / pracovní / k řešení problémů

Anotace: Jak vzniká duha? A má někde začátek a konec? Kolik má vlastně barev? O tom všem si společně popovídáme během našeho doprovodného programu. Vysvětlíme si, jak se rozkládá bílé světlo, a vytvoříme si vlastní Newtonův barevný disk, na kterém si ukážeme, jak se barvy skládají.

NENÍ CUKR JAKO CUKR

Cílová skupina: 2.-3. ročník ZŠ

Délka programu: 45 min 

Provázanost s RVP: Dítě a svět / Člověk a jeho svět – rozmanitost přírody, člověk a jeho zdraví / Člověk a příroda – pozorování, pokus a bezpečnost práce, směsi, látky a tělesa

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikativní / sociální a personální

Anotace: Jakou roli hrají v našem životě cukry? A jak je možné, že z nich získáváme energii? Sladký program „Není cukr, jako cukr“ hravou formou seznamuje s chemickou podstatou cukrů. Dozvíte se, jaké jsou druhy sacharidů, jaký je jejich význam v potravě, a jak funguje energetický systém našeho těla. A možná budete překvapeni, kde všude se vlastně cukr ukrývá.  

Program se koná v laboratoři.

DOPROVODNÝ PROGRAM V KREATIVNÍ DÍLNĚ (VOLITELNÉ)

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / pracovní / k řešení problémů

Anotace: Abychom dobře prospívali a rostli, je nutné přijímat pestrou a rozmanitou stravu. Jak na to se dozvíte během našeho doprovodného programu. Společně si vysvětlíme, jakým způsobem funguje v našem těle vláknina, povíme si, kde najdeme bílkoviny, tuky a nezapomeneme ani na dobře známé cukry. Nakonec všechno hezky roztřídíme a pokusíme se sestavit si jednoduchý jídelníček.

TO JE BOMBA

Cílová skupina: 4.-5. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Člověk a jeho svět – rozmanitost přírody, člověk a jeho zdraví / Člověk a příroda – pozorování, pokus a bezpečnost práce, směsi, chemické reakce

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikativní / sociální a personální / pracovní

Anotace: Co mají společného šumivé tablety, šumák nebo také šumivé bomby do koupele? Která chemická reakce se skrývá za procesem šumění? Program To je bomba vám dá odpovědi na tyto otázky a co víc, naučíte se s námi vyrábět šumivé bomby do vany a můžete zažívat „explozi“ při každé koupeli.

Program se koná v laboratoři. 

HUSTÁ CHEMIE

Cílová skupina: 4.-6. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Dítě a svět / Člověk a jeho svět – rozmanitost přírody, člověk a jeho zdraví / Člověk a příroda – pozorování, pokus a bezpečnost práce, směsi, látky a tělesa

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikativní / sociální a personální

Anotace: Myslíte si, že chemie je hustá? A co všechno myslíte, že dokáže sladký roztok? Přijďte se k nám do laboratoře seznámit s pojmem hustota a s jejími dopady na všechno kolem nás. Odpovědět na otázku, proč se kámen ponoří do vody, nebo jak je možné že vzducholodě mohou létat, bude pro vás po našem programu naprostá hračka. 

Program se koná v laboratoři. 

BAREVNÉ MOLEKULY V POHYBU

Cílová skupina: 5.-7. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Dítě a svět / Člověk a jeho svět – rozmanitost přírody, člověk a jeho zdraví / Člověk a příroda – pozorování, pokus a bezpečnost práce, směsi, látky a tělesa, pohyb těles, síly 

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikativní / sociální a personální

Anotace: Víte kolik barev se skrývá ve fixe? A dokážete si představit, jak rychle se pohybují molekuly? Odpověď na obě otázky můžeme jednoduše nalézt pomocí jedné ze základních chemických metod – chromatografie. Přijďte si vyzkoušet metodu, která je denním chlebem i pro zkušené vývojáře léčiv.

Program se koná v laboratoři. 

DOPROVODNÝ PROGRAM V KREATIVNÍ DÍLNĚ (VOLITELNÉ)

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / sociální a personální / k řešení problémů

Anotace: Na chemickém programu se dozvíte, jak jednotlivé barvy rozložit. Chcete se dozvědět, jak se jednotlivé barvy skládají, a jak na sebe navzájem působí? Pokud ano, přijďte na náš doprovodný program a společně si povíme něco o teorii barev, jejich komplementaritě a vše si vyzkoušíme v praxi.  

ZÁHADA HLAVOLABU

Cílová skupina: 6.-8. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Člověk a příroda – pozorování, pokus a bezpečnost práce, částicové složení látek, chemické reakce, anorganické látky

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikativní / sociální a personální / pracovní

Anotace: Máte rádi detektivky? V našem programu dostanete jedinečnou příležitost stát se laboratorními experty a rozluštit jednu velkou záhadu. Pomocí moderních metod badatelské výuky se seznámíte s vlastnostmi a chováním chemických látek, a dokonce při tom možná najdete lék hrozivou nemoc, nebo zachráníte naši laboratoř před zkázou. 

Program se koná v laboratoři. 

DOPROVODNÝ PROGRAM V KREATIVNÍ DÍLNĚ (VOLITELNÉ)

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / pracovní / k řešení problémů

Anotace: Během doprovodného programu prozkoumáme dosud neprobádaná zákoutí případu. Dostanete se do role vyšetřovatelů a společně se pokusíme rozluštit, co všechno se v záhadné laboratoři nachází. Dozvíme se, jaké vybavení laboratoř obsahuje a ukážeme si, že bezpečnost při práci je skutečně důležitá. Potřebovat k tomu budete trochu fotografického a kreslířského umu a hlavně nutnou dávku představivosti a kritického myšlení.

SVĚTLO V BAŇCE

Cílová skupina: 6.-9. ročník ZŠ, SŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP:

ČLOVĚK A PŘÍRODA – vzdělávací obor – Chemie – Pozorování, pokus a bezpečnost práce, částicové složení látek a chemické prvky, Chemické reakce, Organické sloučeniny, Chemie a společnost

ČLOVĚK A PŘÍRODA – vzdělávací obor – Fyzika – Pozorování, pokus a bezpečnost práce, Elektromagnetické a světelné děje, Energie

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikativní / sociální a personální / pracovní

Anotace: Znáte světlušky? Napadlo vás někdy, odkud se bere pro ně tak typické světlo?  Za vše může jev, který se nazývá luminiscence. Světlušky však nejsou zdaleka jediné, které v přírodě svítí. Stačí UV světlem posvítit na rozdrcený list, roztok kurkumy nebo třeba na výluh z kaštanové kůry a rázem se vám otevře svět plný nejrůznějších barev.

Program se koná v laboratoři. 

REDOXNÍ CHAMELEON

Cílová skupina: 8.-9. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Člověk a příroda – pozorování, pokus a bezpečnost práce, částicové složení látek, chemické reakce

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikativní / sociální a personální / pracovní

Anotace: Chcete si osvojit pojmy, jako jsou oxidace a redukce? Zjistit, že oxidační stav není jen číslo, ale ukazuje nám vlastnosti konkrétních látek? Pak si přijďte vyzkoušet reakce, které mění barvy podobně jako chameleon. Uvidíte, jak se mění barvy látek obsahující mangan a měď. Naučíme vás, jak pouhým okem podle barvy u těchto prvků zjistíte jejich oxidační stav.

Program se koná v laboratoři. 

NEZNÁMÁ LÁTKA BEZE JMÉNA

Cílová skupina: 9. ročník ZŠ, SŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Člověk a příroda – pozorování, pokus a bezpečnost práce, částicové složení látek, chemické reakce, anorganické látky

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikativní / sociální a personální / pracovní

Anotace: Pojďte si s námi zahrát na vědátory a rozluštit záhadu neznámé látky pomocí jednoduchých laboratorních postupů. Lekce je koncipována dle pravidel badatelsky orientované výuky – jednoho ze současných moderních trendů výuky.

Program se koná v laboratoři. 

EXTRAKCE DNA

Cílová skupina: 9. ročník ZŠ, SŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Člověk a příroda – organické sloučeniny, obecná biologie a genetika, biochemie

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikativní / sociální a personální / pracovní

Anotace: Chcete odhalit podstatu života na úrovni molekul? Pak potřebujete vědět, co je to DNA! Poznáte molekulu, která je programem pro život jak po stránce chemické, tak i biologické, a sami si ji vyzkoušíte izolovat z rostlinného pletiva. Přesvědčíte se, že DNA můžete vidět pouhým okem. Seznámíme vás s pojmy: mutace, dědičnost nebo genové inženýrství.

Program se koná v laboratoři. 

DOPROVODNÝ PROGRAM V KREATIVNÍ DÍLNĚ (VOLITELNÉ)

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova

Klíčové kompetence: k učení / komunikativní / pracovní / k řešení problémů

Anotace: Dokáže v nehostinných podmínkách vzdálené planety Mars přežít lidská posádka? Bude nutné pozměnit genom osadníků tak, aby byla jejich adaptace úspěšná? Na tyto otázky se v naší vědecké dílně pokusíme nalézt odpovědi. Navážeme na poznatky získané v biologii a vyzkoušíme si roli genetických inženýrů! 

VŠUDE SAMÉ NANO

Cílová skupina: 8.-9. ročník ZŠ, SŠ

Délka programu: 4 hod 

Provázanost s RVP: Fyzika: stavba a vlastnosti látek, elektromagnetické jevy, světlo, mikrosvět Chemie: pozorování, pokus a bezpečnost práce, částicové složení látek, chemické reakce

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikativní / sociální a personální / pracovní

Část programu se koná v laboratoři.

Anotace: Ať už ve Sci-fi filmech nebo během pandemie COVID-19, o nanotechnologiích už slyšel asi každý z nás. Co ale vlastně to NANO znamená, co dává nanomateriálům ty magické vlastnosti a kde všude je můžeme najít? Nakoukněte s námi „pod hranici viditelného“ pomocí elektronových mikroskopů, vyzkoušejte si v laboratoři přípravu nanočástic stříbra a odhalte, co vše ten malinký svět skrývá.

6hobzova
27hobzova
Laborator Poznani
Zuzana Brabcova
Jakub Smetana
DSC 1707
DSC 2101
Chemická Laboratoř
DSC 2099
Laboratoř
4
15
18
Olomoucká Muzejní Noc 2015

Matematika


POHÁDKOVÝ SVĚT MATEMATIKY

Cílová skupina: MŠ, 1. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Čísla a početní operace / Geometrie v rovině a v prostoru

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikační / sociální a personální

Anotace: Přesvědčte se s námi, že matematika není vůbec žádný strašák. Přijďte se ponořit do tajů pohádkového světa, který je protkán kouzelnou geometrií. Formou zábavných her a pohybových aktivit se společně seznámíme se základy matematického myšlení. Každý si také vytvoří svůj originální obrázek z geometrických útvarů – fantazii se tu meze rozhodně nekladou. Matematika se tak pro děti stane nekončící hrou a zábavou.

DOPROVODNÝ PROGRAM V KREATIVNÍ DÍLNĚ (VOLITELNÉ)

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / pracovní

Anotace: V naší vědecké dílně se společně přeneseme na farmu, pohrajeme si se základními tvary a dozvíme se, že geometrie nepatří jen do školních lavic. Ze zdánlivě obyčejných tvarů se naučíme tvořit vlastní loutky a bude to pohádka.

TVARY SVĚTA

Cílová skupina: 2.-3. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Geometrie v rovině a v prostoru

Klíčové kompetence: k řešení problémů / komunikační / sociální a personální

Anotace: Aniž si to někdy uvědomujeme, matematika se vyskytuje všude kolem nás. V tomto programu odhalíte kouzlo matematiky v podobě geometrie. Prostřednictvím zajímavých úkolů a pohybových aktivit si hravě zopakujete základní rovinné a prostorové geometrické útvary. Zábavnou formou si také procvičíte geometrickou představivost, díky které dokážete vnímat svět kolem sebe jako geometrické obrazce a tělesa.

DOPROVODNÝ PROGRAM V KREATIVNÍ DÍLNĚ (VOLITELNÉ)

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / pracovní / komunikativní

Anotace: Při doprovodném programu si hravou a kreativní formou utvrdíte získané poznatky z matematiky a zopakujete základní tvary. Během několika minut si vyrobíte vlastní hlavolam, který vás přesvědčí, že geometrie je opravdu všude kolem nás.

TAJEMSTVÍ ŠIFER

Cílová skupina: 4.-5. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Závislosti, vztahy a práce s daty / Nestandardní aplikační úlohy a problémy

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikační / sociální a personální

Anotace: Máte ve třídě milovníky kryptografie, kteří si mezi sebou rádi posílají tajná psaníčka? Tak neváhejte a přijďte na výukový program, při kterém si děti zábavně propojí matematiku se šiframi. Sedět tu určitě nebudou! Ve spojení s našimi exponáty se pokusí rozluštit zašifrované vzkazy a získat tak mnohé zkušenosti v oblasti různých šifer a kódů.

DOPROVODNÝ PROGRAM V KREATIVNÍ DÍLNĚ (VOLITELNÉ)

Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / pracovní / komunikativní

Anotace: Nevynechejte ani náš doprovodný program, kde se naučíme, jak vyrobit vlastní šifrovací schránku. Nahlédneme pod pokličku kryptografie, do jejíž historie se zapsal dokonce i Julius Caesar. Vynalezením šifry dokázal kódovat tajné zprávy. A dokážete to i vy!

ZLOMKY KUCHYNĚ

Cílová skupina: 5.-8. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Závislost, vztahy a práce s daty/ Nestandardní aplikační úlohy a problémy

Klíčové kompetence: k řešení problémů / komunikační / sociální a personální / k učení / občanské / pracovní

Anotace: Vaření není žádná věda, ale ani při něm se bez matematiky neobejdete. Pokud vám není cizí pojem zlomek a máte skupinového ducha, tak se i vy můžete stát šéfkuchaři v naší restauraci Poznání. Vašim úkolem bude připravit pětichodové menu a vypořádat se s nedostatkem času neúplnými recepty, abyste obstáli před těmi největšími matematickými kritiky v Pevnosti poznání.

ZTRACENI V ČASOPROSTORU

Cílová skupina: 6.-9. ročník ZŠ

Délka programu: 45 minut

Provázanost s RVP: Závislosti, vztahy a práce s daty / Nestandardní aplikační úlohy a problémy / Člověk v dějinách

Klíčové kompetence: k učení / k řešení problémů / komunikační / sociální a personální

Anotace: Ludolfovo číslo π patří mezi nejznámější konstanty všech dob! Po celá tisíciletí se lidé snažili toto nekonečné číslo určit co možná nejpřesněji. Pomocí našeho stroje času se budeme snažit navštívit samotného Pythagora, aby nám s určením π pomohl. Ale pozor! Co se stane, když vše nepůjde podle plánu a my se ocitneme ve starodávném Egyptě, v období pirátů nebo na císařském dvoře Františka Josefa I.? Abychom neuvázli v časoprostoru, musíme vyřešit sérii matematických a logických rébusů a v bezpečí se vrátit do současnosti. Tak co? Troufnete si na matematickou cestu časem?

Centrum kritického myšlení


ARGUMENTAČNÍ DÍLNY

Cílová skupina: 6.-9. ročník ZŠ, SŠ

Délka programu: 120 minut

Cena: 160 / žák

Anotace: V argumentačních dílnách se žáci seznamují s principy argumentace, při modelových situacích se učí odhalovat argumentační fauly a v roli debatérů rozvíjí vlastní vyjadřovací schopnosti. Mají možnost obhájit svůj vlastní názor, ale zároveň se učí pracovat s názory odlišnými.

 
 
SOCIÁLNÍ SÍTĚ. JAK NEPODLEHNOUT MANIPULACI

Cílová skupina: 6.-9. ročník ZŠ, SŠ

Délka programu: 120 minut

Cena: 160 / žák

Anotace: Workshop „Sociální sítě. Jak nepodlehnout manipulaci“ zážitkovou formou představuje problematiku chování dospívajících na internetu. Účastníci programu se seznamují s pojmy algoritmy, clickbaity a hoaxy a v rámci diskuze reflektují vlastní zkušenosti s dopadem užívání internetu. Program rozvíjí kritickou pozornost žáků ke způsobům každodenního užívání internetu a sociálních sítí.

Workshop naplňuje požadavky primární prevence rizikového chování a závislosti na internetu.

JAK NA STEREOTYPY

Cílová skupina: SŠ

Délka programu: 120 minut

Cena: 160 / žák

Anotace: Aby náš mozek nebyl zahlcený informacemi, vytváří si mentální zkratky v podobě stereotypů. Co jsou stereotypy zač? Jak vznikají stereotypy? Jak stereotypy ovlivňují naše myšlení a vnímání sociální reality? Jaké jsou nejčastější stereotypy v mediálním prostoru? Můžeme poznat své vlastní myšlenkové stereotypy? 

1
2
IMG 5379
IMG 5418
IMG 5402
IMG 5384

Paměť národa


DEN, KDY SE MLČELO

Cílová skupina: 8.–9. ročník ZŠ
Délka programu: 240 minut
Kapacita: 12–26 žáků
Cena: 100 Kč / žák
Program je realizován ve spolupráci s Pamětí národa.

Únor 1948, v rádiu hlásí, že prezident Beneš právě doplnil vládu Národní jednoty. V ulicích Prahy jsou statisíce lidí. Dav slaví pod dohledem Klementa Gottwalda na Václavském náměstí. Jaký vliv to bude mít na život malé české vesnice na Domažlicku? Jak budou občané volit v nacházejících volbách, co jim jejich volba přinese?

Žáci mají možnost po skončení programu zdarma navštívit expozice Pevnosti poznání.

Objednávejte pomocí externího formuláře.

DOMA A JINDE

Cílová skupina: 8.–9. ročník ZŠ
Délka programu: 240 minut
Kapacita: 12–30 žáků
Cena: 100 Kč / žák
Program je realizován ve spolupráci s Pamětí národa.

Zážitkový workshop pro žáky 8. a 9. tříd základních škol v dobových reáliích ukazuje principy fungování zastupitelské demokracie, ale i vzestup antisemitismu a xenofobie ve společnosti. Představuje fenomém uprchlictví z pohledu jednotlivce zasaženého velkými dějinami.

Žáci mají možnost po skončení programu zdarma navštívit expozice Pevnosti poznání.

Objednávejte pomocí externího formuláře.

TAK TOHLE NEPROJDE

Cílová skupina: 1.–4. ročník SŠ
Délka programu: 210–240 minut
Kapacita: 10–30 žáků
Cena: 140 Kč / žák
Program je realizován ve spolupráci s Pamětí národa.

Deset přátel se schází, aby společně oslavili narozeniny jednoho z nich. Není to úplně klasická oslava, dárkem pro oslavence je četba samizdatového vydání hry Largo Desolato od zakázaného autora Václava Havla. Zdá se, že nezůstane jen u toho. Co jsou účastníci oslavy ochotni obětovat pro svobodu slova? A mohou si mezi sebou věřit?

Žáci mají možnost po skončení programu zdarma navštívit expozice Pevnosti poznání.

Objednávejte pomocí externího formuláře.

LIDI TO TAK NENECHAJ

Cílová skupina: 1.–4. ročník SŠ, VŠ
Délka programu: 180 minut
Kapacita: 10–30 žáků
Cena: 140 Kč / žák
Program je realizován ve spolupráci s Pamětí národa.

Je léto roku 1949. Komunisté utahují oprátku. Společnost je pod tlakem, represe se stupňuje. Poválečné nadšení ochladlo. Najde se člověk, který má odvahu se režimu postavit? Jaké je ochotný převzít riziko? Co všechno je nyní v sázce?

Žáci mají možnost po skončení programu zdarma navštívit expozice Pevnosti poznání.

Objednávejte pomocí externího formuláře.

ZÍTRA CELÁ ZEMĚ

Cílová skupina: SŠ
Délka programu: 240 minut
Kapacita: 20–30 žáků
Cena: 140 Kč / žák
Program je realizován ve spolupráci s Pamětí národa.

Zážitkový workshop založený na principu jednoduchého hraní rolí nabízí účastníkům pohled na události listopadu 1989 očima středoškolských studentů, kteří na své škole vyhlásí stávku coby vlastní příspěvek k prožívaným událostem. Každý z nich má jiné rodinné zázemí – někteří pocházejí z disidentského prostředí, jiní vnímají komunistický režim optikou státní propagandy a zbytek teprve teď zjišťuje, že když se o některých věcech doma nemluvilo, neznamená to, že na ně jejich rodiče neměli vlastní – odlišný názor. Ve hře v roli si účastníci uvědomí, jaké momenty k propuknutí demonstrací a společenským změnám vedly a jaké důvody a motivace k nim lidé měli. Součástí workshopu je i diskuze o společenské a politické angažovanosti v každodenním světě.

Žáci mají možnost po skončení programu zdarma navštívit expozice Pevnosti poznání.

Objednávejte pomocí externího formuláře.

Otevírací doba

Pondělí: otevřeno (červen, červenec, srpen)
Úterý: 9:00–17:00
Středa: 9:00–17:00
Čtvrtek: 9:00–17:00
Pátek: 9:00–17:00
Sobota: 9:00–18:00
Neděle: 9:00–18:00

O státních svátcích máme otevřeno dle běžné otevírací doby

Vstupné

Dospělí (4 expozice): 155 Kč
Snížené (děti, studenti, senioři): 125 Kč

Rodinné (dospělý+děti):
1+2: 325 Kč | 2+1: 355 Kč 
2+2: 470 Kč | 2+3: 550 Kč

Skupinové: 105 Kč
1 expozice: 50 Kč
Gyroskop: 50 Kč
Planetárium: 80 Kč

Můžete u nás platit kartou a Unišek+

Kontakt

E-mail: info@pevnostpoznani.cz
Tel.: 585 634 145

Pevnost poznání Olomouc
(Areál Korunní pevnůstky)
17. listopadu 7
779 00 Olomouc

GPS: 49,592896 17,257982
Pevnost má bezbariérový přístup

© Všechna práva vyhrazena Pevnost poznání 2015-2023 | admin | Zásady ochrany osobních údajů (GDPR)